
PLATÓN
VÁLOGATOTT MŰVEI (1-2. kötet.)
Az első kötet négy dialógust tartalmaz; kettejük különösen jelentős
Platón egész életműve szempontjából. A Timaiosz Platón
matematikai érdeklődésének és tájékozottságának legfőbb dokumentuma; a
világrendnek és az emberi lénynek a kialakulásában a matematikai rendet, az
arányok alapvető jelentőségét emeli ki. A Parmenidész Platón
ideatanának fejlődése szempontjából sarkalatos jelentőségű; fiatalkori
dialógusainak felfogásától - amely szerint az ideák az érzéki világtól
elkülönült eszmei létezők, amely a köztudatban ma is jellemzi ideatanát -
itt fordul afelé, hogy az ideák a mi világunk dolgaiban, jelenségeiben élő
és ható belső erők. A Phaidrosz a szerelemre vonatkozó pozitív és
negatív vélemények szellemes szembeállítása keretében érinti - többek
között - a lélek halhatatlanságának, vándorlásának kérdését. A
Menexenosz a retorikának az athéni közéletben elfoglalt túlzott
szerepét, az athéniak önhittséggé fajuló honfiúi büszkeségét mutatja be
ironikusan.
2. kötet.
A Kritiász a Timaiosz folytatása; a csonka dialógus Athén ősi
aranykorának lefestése után az Atlantisz-legenda ismertetésére tér át. A
szofista főszereplője Permanidész lételméletét fejti ki; a
Létező és a Nem-Létező, az Azonos és a Különböző, a Nyugalom és a Mozgás
egymáshoz való viszonyára vonatkozó bonyolult okoskodás követését
megkönnyíti a Platónnál szokatlanul egyszerű nyelvi forma, a rövid kérdések
és válaszok váltakozása. A téma tárgyalása közben az eredetileg feltett
kérdésre is megszületik a válasz: a szofista a filozófus ellenpárja, mert
olyan dolgokról beszél, amelyeket voltaképpen nem ismer. Egyúttal a
meghatározás sajátos módszerét - a fogalmaknak két egymással ellentétes
összetevőre való bontásából szinte végtelen gondolatláncot - is bemutatja a
dialógus. Ennek folytatása az Államférfi (más kiadásban: Az
államférfi), a filozófus és a szofista közé eső embertípust mutatja be
az emberiség fejlődéséről szóló mítosz alapján: csak a dolgokról biztos
tudással rendelkező embert nevezhetjük államférfinak.
A vonzó tartalomhoz nem fér kétség. Nehezen értheti viszont az olvasó a
kötet szerkesztési elveit: miért nem az első kötetbe, mindjárt a
Timaiosz mögé került a Kritiász, és miért cserélődött fel
A szofista és az Államférfi sorrendje, amikor a háromkötetes
összkiadásból átvett jegyzet ezt a sorrendet külön kiemeli?
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|