
PLATÓN (i.e. 427-347)
SZÓKRATÉSZ VÉDŐBESZÉDE + KRITON
A szokratészi-platóni erkölcs középpontjában az "igazságosság"
fogalma áll. Ennek eleven drámai megjelenítését adja a halálraítélt
Szokratész szavait, védőbeszédét, sorsvállalását felidéző két
Platón-mű.
Szokratészt az athéni bíróság a fiatalság megrontásával és
istentagadással vádolja. A "védőbeszéd" nagyszerű lendülettel,
emelkedett okossággal szedi ízekre a vádpontokat. Kimutatja a bennük
rejlő képtelenséget, hamisságot - s ezt azért teszi, hogy napfényre
hozza a "per" lényegét: a kicsinyes gyűlölködést. Önismeretre, életük
igaz képével való szembenézésre kényszerítette éveken át a bölcs
athéni gazdagokat - megelégelték e gyötrő igazságmutatást. A beszéd a
vitára idézetteket teszi erkölcsileg semmissé. A védelem - támadássá
élesedik. Mikor bűnösnek mondják, sőt halálos ítéletét szavazzák meg
- a drámai monológ még magasabbra emelkedik, Szokratész kifejti: az
igazságossággal szemben a halál: semmi. A felismert igazhoz képest az
önmentés szándéka nevetséges. Nem kér kegyelmet: inkább díszlakomát
élete végén.
A Kriton-ban a börtön a színhely. Egy tanítvány szökésre biztatja. A
közismert szempontokat elősoroló barát egyre kevesebbet szól: Szokratész
meggyőzően fejti ki: a törvényt, mégha rosszul képviselik is, megsérteni
nem lehet, a "jogtalankodásra sem szabad jogtalankodással felelni".
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|