PODMANICZKY Szilárd

MEGYEK EGY KÖRT AZ ALVÁZON

A gyanútlan olvasó akár humoreszkek gyűjteményének is vélhetné Podmaniczky Szilárd kötetét. Mindenesetre sok olyan írást találhat benne, amelyek igencsak hasonlítanak a szokványos vidám könyvekben fellelhetőkhöz: kalandok egy féltékeny férjjel a strandon, "tragikus" végű szerelem a színésznővel, a férfiruhadarabok esendőségei, a kabátlopás különös folyományai, a találkozás Jónással a cethal gyomrában, mind-mind humorosak és kacagtatók mindenki számára. Az író sokszor szinte túlzásba is viszi a banalitásra utaló jeleket, olyan poénokat enged meg magának, amelyek a régi Ludas Matyiból ismerősek. Pedig csalóka ez az első benyomás, Podmaniczkynél nem humoreszkekről, nem blődliről, nem vicceskedésről van szó. A poénok, a sokszor akartan banális "vidám" témák csak a forma, amibe mélyen filozofikus mondandóját az író elbujtatta-elbujtatja. Nem véletlen az egyik írás Füst Milán-idézete, a gyakori, bár alig észrevehető rájátszás a világirodalom egy-egy témájára. Podmaniczky tulajdonképpen keserű, mélyen pesszimista alkotó, aki vízióját e világ céltalanságáról, abszurditásáról, a kommunikáció lehetetlenségéről, a rendező elvek hiányáról, egy felsőbb lény lehetetlenségéről (vagy gonoszságáról) bohóctréfák mezébe öltözteti. De az igazi üzenetet mégsem nehéz "kihüvelyezni" a kötet darabjaiból (A színművésznő; A nagyagyú; A cet szeme; A betegség lefolyik; Andersen meséi; Belső akt; A beszéd; Nemes írás stb.), hiszen a tréfák sorozata meg-megbicsaklik, a nevető olvasó jókedve tűnődéssé változik; az elolvasott írás végétől más, furcsa, torz, groteszk, abszurd értelmet nyer.
- Ezért elsősorban nem is a vidám könyvek olvasóinak ajánlanám.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez