POÓS Zoltán

BAROKK FIZIKA

Poós Zoltán harmadik kötetére is az érzelmek visszafogottsága, a forma- és nyelvkezelés puritanizmusa jellemző. Világa mindeközben topográfiai és szociográfiai értelemben tágasabb lett. Verstémái közt Egy műút is épül, sőt egy Mintagazdaság is bemutatódik. Visszaköszönnek - az ötvenes évek "hurrá- optimizmusa" nélkül - az egykori termelési látleletek: "Előtted a növény szeme"; "A gyepen vetőgép"; "John Deer-ek, seregélyek". Ugyancsak olvashatunk a fejlődő Budapestről. "Itt nyílik ki a város, mely / szavanként nő, melyben / lendületes hangok úsznak / el, majd jönnek vissza." Már emlékként jelennek meg a Lakótelepi gyerekek is, de vonzó lírai légkört nem tud a költő még a szerelmi randevú színterévé váló Oktogon köré se jeleníteni: "Az Oktogonon állsz. Nyár / van tehát és hűvös. Burger / King előtti party service. // Jön a lány, precíz mint / egy banki művelet." (Banki műveletek). A költői hangütés nekilendülő, az öniróniát vallomásba oltó versei az inkább természeti hátterű Némi varázslat című ciklusban találhatók (Nyári élmények; Az erdei fogadós; Az élmény helye). Ezekben is olvashatók a már-már pátoszos hangot szándékoltan megtörő, játékos-ironikus betétek: "Halk nap a mai. / Ez itt Avignon. / Eljött érted egy / keresztény kamion." (A szörny). Olykor szinte frivol módon idéz a költészet tárházából kincset érő sort: "Midőn ezt írtam tiszta volt az ég"; hogy aztán póztalan egykedvűséggel bevallja saját tehetetlenségét: "Midőn ezt írtam, nem volt semmi dolgom / sejtés se határolja mi legyen a munkám. / Van társam, aki szeret, vagy ún tán. / Majd még gondolkodom a dolgon" (Dal).
Furcsa kötetszerkesztési módszere az ifjú költőnek, hogy alig két éve publikált könyvéből bizonyos darabokat változtatás nélkül újraközöl: Vándortábor, 1982; Egy barát fogadása. Kétségtelen viszont, hogy új gyűjteményének záródarabjai - Virágzó szakasz, A versről - meggondolkoztatóan tömörek, igényesek, s a maguk módján hitvalló erejűek.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez