
POPPER Péter
HOGYAN ÖLJÜK MEG MAGUNKAT? + SZÍNES POKOL
A kötet a korábban már külön munkákban megjelent írásokat
tartalmazza. A hétköznapi élet világát a pszichológus szemszögéből
láttató Pszichosztorik most, részben megváltozott tartalommal került a
kötetbe. Elmaradt A hétköznapok pszichológiája és a Válogatott
publicisztikai írások című két fejezet, bekerültek azonban az utóbbi
években készült írások: Álominterjú Mérei Ferenccel;
Politikai-lélektani kiskáté stb. Ezeket a pszichosztorikat amolyan
"illusztrációnak" szánta a szerző, a szakemberek számára is
érthetetlen jelenségek magyarázatául. Ebben, az első részben olvasható
az öngyilkosságról való lebeszélés szándékával készült címadó írás
(Hogyan öljük meg magunkat?).
A kötet második felében közölt négy színpadi játékról (Színes
pokol) így vall a szerző: "Vannak a léleknek olyan dolgai, amiket
jobban, mélyebben és érthetőbben el tudok mondani színdarabban,
novellában, esszében, mint a pszichológia tudományának absztrakt
nyelvén". A Kék balett műfaji megjelölése szerint: táncjáték két
részben. Az örök témáról, a férfi és nő kapcsolatáról szól, egyfajta
játékos civódásba rejtve a birtoklás és birtokoltság gyönyörüségét. Az
Útvesztő egy szerzetesrend vendégszobájában történt gyilkosság kapcsán
- amolyan álkrimibe rejtve - arra a lélektani drámára keres választ,
hogyan foganhat meg a jóság talaján a gyilkos indulat (ezt a témát a
Pszichosztorik között is megtaláljuk, ott egy interjú formájában: A
szélhámos címmel). Az Isten komédiásai önvallomás értékű lélektani
történet; a színészet pszichológiájáról szól és arról a keserves
útról, mely a "művész-polgár" szerelmi kapcsolatok kínokkal teli
küzdelmét jellemzi.
A "színes pokolnak" mondott színházi világ elemzéséhez
háttér-tanulmányaként íródott a szikrázó szellemességű,
gondolatgazdag, kötetzáró esszé, a Színes pokol. Tárgyát a
személyiségtélektan területéről veszi, vizsgálódásai színhelyéül a
színházat választja, mint sajátos személyiség-lélektani műhelyt.
Popper módját ejti annak is, hogy helyenként megszakítva a fő
gondolatmenetet, kifejtse elgondolkodtató véleményét az európai
színjátszásról, a kritika felelősségéről, s nem utolsósorban
szakterülete, a pszichológia vizsgálati módszereinek
eredményességéről. Írása a francia esszé legjobb hagyományait tükrözi.
- A kötet a pszichológiai kérdések árnyalt szépirodalmi leképezésére
fogékony olvasókban válik élményszerű befogadássá.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|