HANGOK
Közel másfél évtizede, zsengéket nélkülöző, érett költőként
jelentkezett Rakovszky Zsuzsa (Jóslatok és határidők) és az
időközben megjelent két további verseskönyv után ez a
válogatott és új költeményeket tartalmazó kötet mintegy
összefoglalólag prezentálja erőteljes, kiegyensúlyozott
tehetségét. Nemzedékének versformálási módját, a feszesre
épített versmondattal, többszörös áthajlításokkal élő, az én-
élmények eltávolítását, "hűtését" adó reflektáltságot, a rálátó
tárgyiasságot egyénien használja fel, a tragikus tónust, a
balsejtelmek jelzéseit a zárlatokban transzcendens irányba
nyitva. Fojtott tűz és a paradox érzelmi élmény többszörös
feszültségei első köteteiben - s e válogatás rostájában
méginkább - egy "egymást őrlő szerelem" sejtetett nyomvonalait
rajzolják ki, a keserű rezignációval megélt bujkálások,
légyottok a boldogság és boldogtalanság végletei között.
Az esélyek latolgatása, a "fényes kudarcok", a "privát
hőstettek", az "értékszürkület" felismerése mindig azzal a
gyötrő sejtelemmel néz szembe, hogy az asszonyi sors
kanyarulatai távlataiban a lepusztuláshoz, a "szürke
masszához", a testi lét boldogtalan leépüléséhez vezetnek majd.
E létélmények és a rezignációba fojtott tragikus látomások
körének a Jóslatok és határidők, a Tovább egy házzal
költeményei után a Fekete-fehér lapjain születtek meg a legremekebb
összegzései. A körülmények, a tárgyi mozzanatok, a kor és
személy esendő adottságai bukásra vannak ítélve - "születve,
halva, válva / előadódtunk - az emlékezet érték / közömbös
mézében mumifikálva" (Decline and Fall). A címadó utolsó ciklus
ábrázolásmódja talán méginkább objektiváló, az elhagyott, a
fizikai lét pusztaságába, a testi szenvedés és a lelki
kiszolgáltatottság szenvedésének körébe zárt asszonyalakok
portrésorával. A női empátia, az intimitás és szolidaritás
bensősége mellett valami borzongatóan tárgyszerű hitelességgel
jeleníti meg ezeket a rajzolatokat - az elhagyott lányét, a
kövér asszonyét, az özvegyét, a csúf fodrászlányét. Pedig a
többségük, megrázó hitelességgel szóló, belső monológ,
kendőzetlen személyességet sugározva (Nők egy kórteremből).
- A kötet megkülönböztetett érdeklődésre számíthat.
|