
RÓNASZEGI Miklós
SZÍNHÁZ AZ EGÉSZ VILÁG
A legendásan nagy Shakespeare-irodalomban könyvtárnyi tanulmány
próbálja megoldani az életrajz rejtélyét. A világ legnagyobb
drámairójának életéről szinte semmit sem tudunk, csak néhány adatot,
ki tudná hát elképzelni életének hétköznapjait, a művek születésének
körülményeit. Az egyszerű olvasó és a tudós számára is egyformán
izgalmas a kérdés; milyen egyéniség volt, hogyan élt, aki e műveket
létrehozta.
Rónaszegi az egyes fejezetek előtt ismerteti az adatokat, nem
titkolja, hogy a hézagokat képzelete tölti ki. Segítségül azonban, a
kor és a társadalom összefüggéseibe építve s legújabb kutatások
eredményeit és elsősorban magukat a műveket hívja. Tudjuk, hogy
Shakespeare nem magányos óriás volt, hanem egy irodalmi kor
legkiemelkedőbb lángelméje, élete az angol színház virágzásához
kapcsolódik, pályáját olyan nagyságok kisérik, mint Marlowe, Ben
Johhson vagy Webster. A dráma szinte népi műfaj ekkor, a földszintet
az utca népe, az erkélyt az előkelőségek töltik meg. Erzsébet királynő
halálával lezáródik az angol történelem talán legnagyszerűbb korszaka.
Rónaszegi Miklós - helyesen - sok időt szentel a történelmi háttér
és a korabeli színház bemutatásának, nem magát a szöveget, hanem a
drámák korabeli előadását elemzi, s a művekből próbálja levezetni az
élet eseményeit. Shakespeare legszubjektivebb alkotása a szonettek
gyűjteménye. Életének rejtélye, hogy ki a szonettekben említett
titokzatos fekete hölgy, ki az előkelő ifjú pártfogó és milyen
kapcsolatban voltak a költővel. Nem kevésbé vitatott családjához való
viszonya.
Az írónak költői fantáziával sikerül a hiányos és ellentmondó
tényeket az életrajz egységébe foglalni, műve a nagy ismeretanyagot
érdekesen dolgozza fel.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|