
Bertrand RUSSELL
A FILOZÓFIA ALAPPROBLÉMÁI
Russell a huszadik század egyik kiemelkedő, de irányzatokba
rendkívül nehezen besorolható gondolkodója. A filozófia
alapproblémái munkásságának viszonylag korai szakaszában
született; mint jóval később visszaemlékszik rá: "szerencsés
pillanatban".
A szerény terjedelmű munka a filozófiában megszokott kétpólusú
világkép (test és lélek; anyag és szellem) helyett hármas felosztást
javasol. E szerint egyrészt vannak az anyagi tárgyak, amelyek valódi
milyenségéről azonban az embernek nem lehet tudomása, mert számára
ezek csak "érzéki adatok" (szín, hang, íz, tapintásérzet stb.)
hordozói; másrészt van maga az érzékelő ember, akinek érzékelési
folyamataiban a kívűlről - vagy akár önnön testéből - érkező "érzéki
adatok" egyedien, sajátságosan jelennek meg; végül pedig, harmadrészt
vannak az általános fogalmak, platóni szóval: az ideák, russelli
kifejezéssel: az univerzáliák, amelyek lehetővé teszik, hogy akkor is
eligazodjunk a világban, ha érzékelésünkkel soha nem is leszünk
képesek felfogni a dolgok igazi természetét. Ez a kiindulópont igen jó
gondolati pozíció Russell számára ahhoz, hogy radikálisan
szembeforduljon az angol bölcseleti hagyományban Berkeley
püspök révén erősen meggyökeresedett szolipszizmussal, a "létezni
annyi, mint valakinek az érzékelésében jelen lenni" elvvel, mert
miközben lendületesen cátolja az érzékelés egyeduralmát állító
elméletet, érveivel már fokról fokra előkészíti az univerzáliák külön
státusát, így teremtve filozófiai értelemben vett realitást a neki oly
kedves logikai törvényeknek, matematikai igazságoknak. Bármennyire
rendszerízű is Russell hármas felosztást ajánló javaslata, a szerző
ebben a művében sem hűtlen gondolkodói karakteréhez; erénye most sem a
módszeres kifejtésben, hanem a "józan ész" vélekedését is figyelembe
vevő, kifinomult érvelési technikában, a fogalmak precíz
megkülönböztetéseiben rejlik.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|