
SÜTŐ András
HÁROM DRÁMA
Mindhárom dráma példázat a történelmi szerep tragikus változataira.
Az első, az Egy lócsiszár virágvasárnapja Kleist világhírű
elbeszélésének drámai parafrázisa, amely a nagy német romantikus
hangsúlyait Sütő művészi magatartásához híven rendezi át; a kifinomult
jogérzet, az igazsághoz való fanatikus ragaszkodás erősebben
kapcsolódik itt a német parasztháború történetéhez, Kohlhaas Mihály
harcostársai Münzer seregében keresik tovább igazságukat.
A Csillag a máglyán a reformáció születésének és kibontakozásának
idején játszódik. Kálvin és Szervét személyében történelmi érvek és
igazságok ütköznek meg, s a drámai példázat most a mártírium egyetemes
hősiességét ismeri el történelmi érvényűnek. A harmadik színpadi mű, a
Káin és Ábel a bibliai testvérpár sorsából bontja ki a felsőbb
akaratot engedelmesen elfogadó, a "realitás" törvényét tisztelő,
illetve a maga szabadságérzetére, meggyőződésére és autonóm
személyiségére támaszkodó "lázadó" problematikáját. S ebben már
nemcsak a hatalom és személyiség konfliktusa jelenik meg a néző vagy
az olvasó előtt, hanem a hatalomhoz való emberi viszonyulások
különböző vetülete. Megalkuvás és ellenállás már-már ontológiai
kategóriaként való ábrázolása új perspektívát nyit a dráma előtt, csak
a madáchihoz hasonlítható igényességgel jut el olyan létfilozófiai
kérdésig, amelyek világirodalmi rangú művekkel rokonítják Sütő
alkotását. Szerkezete tekintetében a Csillag a máglyán kompozicióját
idézi: a gyakorlatias Kálvin és a hit megszállotja, Szervét alakjai
élednek részben újra Ádám és Éva gyermekeiben. Ábel maga a lehajtott
fejű "szomorúság", örökös félelemben él, egész életstratégiája a
megmaradásra, a túlélésre irányul. Káin, a felemelt fejű
"oroszlánkölyök" már-már prométheuszi lázadó, jogot formál az Édenre,
s anyja elbeszélései után naponta útra kel isteni célja felé. A
testvérek vitája a szép Arabella körül robban ki. A viszályt tovább
szítja az újabb isteni parancs: Ábelnek fel kell áldoznia Arabellát. S
noha Ábel tudja, hogy ezen az úton nem követheti tovább Istenét,
alázatosságból és féltékenységből mégis hajlandó volna megölni a
lányt. Ebben az értelmezésben a testvérgyilkosságnak Káin
igazságtétele lesz a közvetlen oka: nem nyugszik bele, hogy az Éden
elvesztése után szerelméből is Ábel tömjénfüstje váljék, s megöli
fivérét, "mert ha porból lettünk is: emberként meg nem maradhatunk az
alázat porában".
A darabok mesterien komponált nyelvezete, jelenértelmű
példázatossága, összetett, ám követhető motívumrendszere okán is a
kortárs magyar irodalom e műnemének csúcsteljesítményei.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|