
SZÁNTÓ György
MOZART KUTYÁJA
Nem teljesen alaptalan az a felvetés, hogy a kép, melyen a koporsó
mögött egyedül egy kutya halad, Wolgang Amadeus Mozart temetését
ábrázolja; legalábbis ez ihlette meg a szerzőt regényének megírására.
A bécsi Naschmark forgatagában csatlakozik Mozarthoz a lompos,
fekete kutya, hogy néma társa, hűséges barátja és őrzője legyen élete
utolsó, keserves hónapjaiban. Néró tanúja lesz Mozart a mindennapi
gondoktól, felesége zaklatásától és közönyétől környezett életének,
megrendelői, hitelezői sürgetésének, a közvetlen és tágabb világ meg
nem értésének, ellenségei, főként az olasz opera elsőbbrendűségét
sikerrel hirdető udvari főzeneigazgató intrikáinak. Mindezek ellenére
Mozart nem veszti el a világ szépségébe, megváltoztathatóságába vetett
hitét, s írja utolsó operáját, a tisztaság, jóság diadalát hirdető
zenekölteményét, a Varázsfuvolát. S írja, a titokzatos megrendelő
számára, az egyszerre sürgetőbb idővel vívott harcában utolsó
megrendítő művét, a Requiemet, saját halotti gyászmiséjét. A
betegséggel hősiesen küszködő zeneszerző megéri még a Varázsfuvola
sikerét, de már nem sokáig örülhet neki, élete befejeztetett. Utolsó
útjára egyedül a kutya kíséri el, s jeltelen tömegsírba temetik az
emberiség legnagyobb zeneköltőjét.
A sok életrajzi adatot tartalmazó regény értékes ismereteket közöl,
kissé iskolás stílusa azonban nem válik előnyére.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|