
SZÁVAI Géza
KIVÉGZŐSDI
Az újabb erdélyi irodalomban az élet intellektuális elemzés útján ábrázoló
próza művelője, Szávai Géza, jó húszesztendei pályájának visszatérő
motívuma a halál közelsége, sejtése és bizonyossága. Ezekből, a
halál-élményt létfilozófiával ötvöző elbeszéléseiből állította össze
kötetét.
A címadó darab a múltat és jelent egymásba vetítve mutatja be, hogy a
felnőttek világában gyermekszemmel tapasztalt kegyetlen "tréfa" később
miként válik játékszabállyá az utódok életében, talán valamivel szelídebb,
infantilisabb változatban, de örökölt traumaként a generációk tudatában. A
kisközösségek életében a halállal kapcsolatos szokásoknak és rítusoknak
egész rendszere alakult ki, ez a meghatározó hagyományrend egyszer-egyszer
lehet egészen brutális (Pilátus), leggyakrabban azonban megindító,
olyan emberi gesztusokra sarkalló, melyek nem csupán a szokások
fönnmaradását biztosítják, de az emberi megigazulásoknak is útjelzői
lehetnek (Örökkévalóság). A hagyomány mégsem mereven ismétlődő
formalitás, nem egyszerűen eligazító törvény, de sok-sok morális kérdést is
fölvet - egészen az abszurditásig menően. Az ismert népballada tizenkét
építőmesterét sosemvolt bűnökért ítéli el a közösség, s amikor - gyilkosság
árán - szilárd falat rakva mégis felépítik Déva várát, föloldozást nyernek
(Kőműves Kelemen). Itt nemcsak az erkölcsi mérce válik torzzá, hanem
a történet szereplőinek lelkisége is: maguk az építők is elfogadják a
külvilág, a "közvélemény" ítéletét, annak parancsa szerint cselekednek, s
nem a maguk igazságérzete szerint.
A novellák külön ciklusát képezik az ír származású Herbert Quain,
- Borges egyik "hőse", képzeletbeli írója, a század egyik legtalányosabb "alkotója" -
modorában írt, kommentáló-reflektív novellák. Életművének sajátos vonása
volt, hogy könyveit ritkán fejezte be, mert befejezhetetlennek tartott
minden történetet; Szávai Géza ezt a folytathatatlan töredékes
novellatípust - "szöveg-entitást" - folytatja (Antigoné hangja; Gólem;
Az Aleph), melyekben lét és nemlét végső kérdéseinek lehetséges
értelmezéseit mutatja föl - kettejük fölfogásában.
A kötet egyedi érdekességű darabja Az ég aszfaltszürke című,
alkotáslélektani-önelemző esszének is kitűnő korrajz. Ennek alapja az író
tizenkét évesen írott - gyermeteg és banális - Tekintet című
zsengéje, ehhez fűzött kommentárokat, magyarázatokat először 1978-ban, majd
1994 nyarán az író. Visszaidézi az első komoly inspiráló eseménysort, az
udvarhelyszéki Küsmöd tradicionális világát, s az értelmezés nemcsak
az egyéni emlékezet intellektuális kontrollját teremti meg, hanem a
kelet-közép-európai sorsérzet megjelenítésévé avatja a művét. A kötet a
modern intellektualizmus és elemző próza híveinek olvasmánya.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|