
SZENTKUTHY Miklós
BEZÁRULT EURÓPA
A legeurópaibb modern magyar író, Szentkuthy Miklós egy eddig
ismeretlen regényét rendezte sajtó alá Tompa Mária; a
Bezárult Európa - befejezetlen - kéziratát a Petőfi
Irodalmi Múzeumban őrzött Szentkuthy-hagyaték fokozatos
feltárása-feldolgozása során találta meg, és - a 162 sűrűn
teleírt fólión csak keveset javítva - regénnyé szerkesztette.
A regény - hasonlóan minden más Szentkuthy-íráshoz -
többrétegű: a fikció, vagyis a regénytörténet történelmi
korszakok megjelenítése (az egykori Róma, illetve az 1945 utáni
magyar diktatúra kiépülésének időszaka), magának az írónak
korszakos életérzései, filozófiai-teológiai elmélkedések és a
valóságot meseszerű epizódokkal leíró részletek váltakozásából
bontható ki. Az első ötven oldal (az első rész) Tarquinius
Superbus száműzött római király történetét meséli el
párhuzamosan a keleti limesek (a Kárpátok havasaiban) egyik
kaszárnyájában történtekkel. Emlékképek, a görög-római
mitológia alakjai népesítik be ezt a történelmi mesét, amely
hirtelen megszakad, és átalakul személyes naplóvá. 1949.
szeptember 7-én valami történt Szentkuthyval, amely annyira
feldúlta, hogy abbahagyta a római király viszontagságainak
bemutatását, és egy személyes élményeket feldolgozó, újabb
történet írására késztette.
A második rész (Közjáték) hőse a Velencében élő Guistiniani
(Szent) Lőrinc. Az író ekkor olvasta életrajzát, erről a
szentről, aki minden pillanatában maga volt a legkatolikusabb
imádság, és ebben az időszakban - párhuzamosan a Lőrinc-
életrajz olvasásával, feldolgozásával - írta saját
imádságoskönyvét, a Szent Orpheus Breviáriumát . A
napló tehát fontos filológiai adatokat szolgáltat egyrészt a
Szent Orpheushoz, másrészt a kéziratos regény keletkezésével
kapcsolatos tényekre is következtetni lehet: Szentkuthy 1949-
ben készítette a kéziratot, siralomházi magányban. Álomszerű,
fiktív epizódok, Lőrinc kétségei és elhivatottsága, Keresztelő
János Heródes elleni vádbeszédje, a világtól búcsúzó ember
életérzései - mindezek összefonódva bontják ki a sztálini
mintára kiépülő diktatúra értékeket felbontó közelségét. A
naplóban a szerző Lőrinc kétségeit értelmezve jut el végül is
hősei - és saját - sorshelyzetének megértéséhez és egyfajta
megoldásához: az üldözöttek nem mindig képviselik az igazságot,
és amikor bezárul körülöttük a világ, nem marad más számukra,
mint az imádkozás. A kézirat Szentkuthy imájának is tekinthető,
aki hitte és vallotta, hogy a művész teológiai kötelessége,
hogy isten-módra tovább folytassa a teremtést: alkotó, formáló
urai vagyunk a világ nyersanyagának, amelyből ornamentikát kell
építenünk.
A regény címét a szerkesztő a szövegtestből kiemelt két szó
összekapcsolásával saját maga alkotta meg: a Bezárult Európa
nemcsak hangulatilag foglalja össze a szöveget, de mindenképpen
megfelel Szentkuthy stílus- és eszmevilágának, miközben
eszenciálisan érzékelteti azt a történelmi légkört is, amelyben
- vagy amely ellenében - az írás létrejött. A mű olvasása
koncentrált figyelmet követel az olvasótól, de az bizonyos,
hogy - minden Szentkuthy-kedvelő számára ritka csemegének
ígérkezik.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|