SZÉP Ernő

LILA ÁKÁC

A regény Szép Ernő egyik legkiválóbb alkotása. A "privát" asszonyhoz, Margóhoz és a ligeti lányhoz, Mancihoz fűződő szerelem szálának egybefonódása tökéletes struktúrát ad Béla, a mélabús banktisztviselő csapongó monológjának, amely színgazdag, líraian árnyalt képet fest az első világháború előtti, "békebeli" Budapest társasági életéről, a ligettől a korzóig, a Gerbeaud-tól a Casino-ig, rendre benutatva az úriasszonyok, könnyű táncosnők, a kurizáló aszlánok, a kártyások világát. A regény mintaszerű példája a szecessziónak; ha a csalódásba és csömörbe fúlt első, és a már születésekor megszakadó második szerelem naiv-ártatlan története érzelmességre hangol, a sajátos korabeli argóval kevert, bájosan pongyola és szándékosan magyartalan nyelvezet ("menés közben el voltam mosolyodva néha az utcán") a derű kiapadhatatlan forrása. A könyv, tudjuk, önéletrajzi ihletésű, s részben tán éppen ez teszi, hogy minden könnyedsége, látszólagos súlytalansága ellenére teljes és egészen őszinte világérzést, vagy még pontosabban világhangulatot ad, melynek lényege az életnek éppen a legkisebb dolgokban való végtelen szeretete, a mindig kielégítetlen vágy, melyből a regény utolsó mondatai így adnak számot: "Barátom, volt ifjúság és volt szerelem. Nem vettem észre."

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez