
SZERB Antal
A KIRÁLYNÉ NYAKLÁNCA
A szellemes, történelmi, kultúrtörténeti információkat bőségesen tartalmazó
alkotás a szokványos történelmi életrajzoktól abban különbözik, hogy nem
szigorúan vett életrajz, másrészt pedig főként abban, hogy Szerb
Antal nem elégszik meg az események elmondásával, hanem igyekszik
elmagyarázni azokat, előzményeikkel és következményeikkel messze irányuló
szellemi és lelki összefüggéseikkel együtt. Így egy rendkívül kalandos és
mégis elejétől végig igaz történet keretében bemutatja XVI. Lajos
korának francia társadalmát, irodalmi, szellemi és érzelmi, társasági
életét, nevezetes figuráit.
Maga a téma a fiatal és szép Marie Antoinette királyné nyakláncának
híres-hírhedt története. 1785-ben zajlott a Nyaklánc-per, főszereplője,
illetve tárgya a kor két híres ékszerészének - Boehmer és
Bassenge - egyedülálló alkotása. a világ legdrágább ékszere, egy
hatalmas gyémántokból készült több soros nyaklánc, mely 1 600 000 fontot
ért akkor, s melyet még az egyébként ruhára, ékszerre rendkívül sokat költő
királyné is drágállott. Ám közbelépett egy fiatal és csinos szélhámosnő, a
Valois-vérből származó La Motte grófné, aki a királynőhöz
fűződő - de nem létező - barátságára hivatkozva, a királynő kézírását és
aláírását hamisítva, behálózta a Marie Antoinette-be szerelmes
Rohan herceget több más szélhámos segítségével, hogy megszerezze
magának az ékszert. Számításába csak annyi hiba csúszott, hogy végül is nem
volt, aki fizessen az ékszerészeknek - s így robbant ki a botrány, amely
nemcsak a franciák, a párizsi utca népének volt nagy szenzáció, hanem
akkoriban az egész világnak.
Szerb Antal mozaikszerűen építkezik: külön-külön fejezetekben
mutatja be a történet főszereplőit, elmesélve egész életüket, és a kor
történelmében, társadalmi életében betöltött szerepüket is ismerteti.
Alaptétele, hogy tulajdonképpen a Nyaklánc-per - mint az ancien régime
hanyatlásának és bukásának egyik jellemző megnyilvánulása - fontos szerepet
töltött be a francia forradalom kirobbanásában. Sok korabeli és későbbi
történész munkáját, számos irodalmi alkotást tanulmányozott a mű megírása
előtt, ezekre gyakran hivatkozik, s ha kell, vitatkozik, polemizál is velük
a tőle megszokott ironikus, sziporkázóan szellemes és elegáns hangnemben.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|