
SZERB Antal
UTAS ÉS HOLDVILÁG
A regény többsíkú, rendkívül összetett alkotás. Klasszikus realista
polgári műként indul, egy átlagos pesti házaspár olaszországi nászútjának
iróniával átszőtt ábrázolásaként. A nászút apróbb-cseprőbb kalandjai azután
egyre fantasztikusabb színezetet kapnak, előbb a férfiról, azután
lassanként a nőről is kiderül, hogy éppen nem átlagpolgári nosztalgiákkal,
de ősi, mitikus vágyakkal telítettek. Cselekvéseik egyre inkább mély
lélektani alapozásúak lesznek, a realisztikus elbeszélésből mitológiai,
kultúrtörténeti leírás kerekedik. Szerb Antal regénybeli utasa, nászútjáról
a véletlen cinkossága révén, szinte holdvilágos transzban szökik meg fiatal
felesége mellől, hogy kiegészítse, továbbélje azt az ifjúságot, mely
visszavonhatatlanul elveszett. A regény arra az izgalmas kérdésre keresi a
választ, hogy a lélek időgépén vissza lehet-e szállni a múltba, torzónak
maradt élet-epizódokkal ki lehet-e teljesíteni, megszabadulhat-e az ember
énje börtönéből, hazug "felnőttsége" bilincseiből, egy "nem égben
köttetett" és talán mégis sors-kijelölte házasság diszharmóniáiból?
Szerb Antal regényelméletének megfelelően a hétköznapi dolgok mellett
megjelenik a műben a fantasztikum, a "csoda". A szerző hangneme is
átalakul, a regényben megnő az esszészerű betétek, szellemi párbajok száma.
A regénynek ez a része igen sokat hasznosít a szellemtörténet misztikába
hajló változataiból. A mű bizonyos része ma már avultnak tekinthető, de számos
értéke miatt utat talál az olvasóhoz. Különösen vonzó az írónak az egész
regényen végigvonuló játékos derűs humora, a saját elméleteit is iróniával
szemlélő látásmódja, a végig feszült izgalmasan bonyolított cselekmény,
mindezek mellett olasz városok élete, kultúr- és szellemtörténete
színesedik meg könnyed és fölényes előadásban.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|