A BŐBESZÉDŰ TEKNŐSBÉKA
Ausztráliai, óceániai, indonéziai népek meséi

Az ausztrál népmesék egyik fő forrása az egyes állatokkal, növényekkel és természeti jelenségekkel való rokonságba vetett hit, a totemizmus. Ilyen mesék a Vayamba, A teknősbéka, a gyíkok és a teknősök harcáról, vagy a Dzsidzser-Dzsidzser, A hideg nyugati szél és A hét meamei nővér példázatai, amelyek már az emberi élet egészére is általánosítható mágikus tanulságokat hordoznak. Mikronézia, Melanézia és Polinézia pápua és melanéz lakóinak fantáziáját mindenekelőtt a természet növényekre irányuló termékenységi mágia és az ősök kultusza tölt be. A Tündérek királya című pápua mesében a vaol nevű gyümölcs elterjesztéséért harcolnak, a Manubada menyasszonya, a Hogyan győzte le a bátor fiú a vaddisznót és a Kiskakas című népmesében a halászatról, a tengeri életről és a földművelésről esik szó. Külön színt képviselnek ebben a csoportban azok a mikronéziai darabok, amelyek az emberiség legősibb eseményei közül a szökőárakról és a földrengésekről adnak hírt (A lélegző óriásfa; A vörösen izzó fiú). Az indonéziai népmesék az előbbieknél fejlettebb kultúrát tükröznek, vannak köztük példázatok (Oszd meg és uralkodj), erkölcsi tanulságokat hordozók (A szív igazsága) és nagyon sok állattörténet, köztük olyan kedves humorú is, mint A majom banánt szüretel, vagy A sündisznó meg a hegy. Hátsó-India (Kambodzsa, Burma, Kasmir) népi kultúráját a buddhizmus és a hinduizmus vallásos elképzelései alakítgatták, ugyanez vonatkozik az indiaira is. Ezeknek a meséknek legtöbbje átdolgozásban kerül a magyar olvasók elé. Köztük van nagyon szép legenda (Vikramáditja legendája), ravaszkás példázat (Gazdagság és bölcsesség), vagy éppen kalandos, a nyugatiakhoz eléggé hasonló mese (Mese a varázsgyöngyről). A színvonalas összeállítás felnőtteknek is kellemes időtöltést kínál.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez