
LELKEK A PURGATÓRIUMBAN
Nyolc halhatatlan francia kisregény.
A kisregények (és nagyobb elbeszélések) megírásuk időrendjében
követik egymást. Az első - Ladayette asszony műve - 1678-ban, álnéven
jelent meg. A Cléves hercegnőt, a szerelmes, de tisztességéhez a
végsőkig ragaszkodó fiatalasszony történetét számos korabeli
elbeszélés szakítja meg, többek között Boleyn Anna, VIII. Henrik
lefejezett feleségének históriája. Ennek következtében az alaptörténet
finom pszichológiája viszonylag kevéssé érvényesül. Mégis, joggal
nevezik a művet az első francia regénynek.
Prévost 1731-ben írott Manon Lescaut-ja, a szép, könnyelmű
címszereplő és a végsőkig szerelmes De Grieux lovag története már
igazi romantikus regény. A cselekmény mozgatója a kor divatja szerint
a hatalmas szenvedély, a fiatalember esztelen vágyakozása butuska és
érzéki választottja iránt. Ez változtatja hihetővé elbeszélésének
legvadabb fordulatait is.
Balzac: Chabert ezredese (1832) a Napoleon utáni Bourbon restauráció
éveiben játszódik. Egy halottá nyilvánított katonatiszt visszaköveteli
időközben férjhezment feleségétől a vagyonát. Az ügyet magáravállaló
fiatal ügyvéd - Derville - megfélemlités révén már-már visszajuttatja
jogos birtokába, amikor az asszony, aki megszerzett társadalmi
előnyeiről nem akar lemondani, a saját - eléggé átlátszó, de
célravezető, mert érzelmekre ható és emlékekre apelláló - eszközeivel
visszaszerzi jogait és ezáltal volt férjét a szegényházba juttatja.
Meriméet 1843-ban készült Lelkek a purgatóriumban c. műve nem kitűnő
realistaként, hanem a romantika eszközeit mesterien - és tőle
szokatlanul komolyan - alkalmazó stilisztaként mutatja be. A történet
- egy kicsapongó spanyol nemesi ifjú, Don Juan Moreno számos bűne és
megtérése - kalandos, de a legjobb benne az, hogy mesterien fokozza az
író a valószínűtlenségeket a frappáns és végül mégiscsak gúnyoros
befejezésig ("Itt nyugszik a legrosszabb ember, aki valaha is élt a
világon").
Flaubert: Egy jámbor lélek (1877) a kötelességeinek élő, a
szolgálattevés öntudatát vallásos rajongással vállaló cselédlány
élettörténete. A szürke, szorgos élet apró eseményei mögött
jellegzetesen rajzolódik ki egy normandiai katolikus kisváros
társadalmi környezete az 1800-as évek elején. Már ebben a novellában
is érvényesül a "flauberti műgond", kifejező és tömör stílus.
Nerval: Sylevie-ja (1853) lírai novella. Az elbeszélő gyerekkorának
emlékeit, tájait, kedves alakjait a közelmúlt és a jelen életképeivel
váltogatja benne. A három nőalak: a falusi csipkeverőlány, Sylvie, az
apácává lett kastélybeli kisasszony, Adriene és az ünnepelt színésznő,
Aurélie, három életlehetőségét jelképezi. Lemondása mindháromról
megmagyarázhatatlanul és nyugtalanítóan fájdalmas hangulatot teremt az
egyszerű események körül.
Valles: Vándorkomédiások c. elbeszélését (1881) ma szociográfiai
esettanulmánynak neveznénk. Hősét - az elbeszélőt - hatalmas, a
gúnyolódás állandó célpontjául szolgáló termete, majd az erőtől
dúzzadó cirkuszi artista, Rosita iránti szerelme a cirkuszosok közé
juttatja. Hátborzongató - de minden fölösleges cikornya nélkül, szikár
pontossággal elmondott - személyes történetét a cirkuszi élet számos
apró szokásának, jellegzetességének bemutatásával egészíti ki.
A Maupassant híres elbeszélése az elsőáldozáson résztvevő
nyilvánosházi lányokról szól. A Tellier ház (1881) eleven, életteli
jelenetsorával, a benne szereplő nagyszámú alak jellemének pompás
bemutatásával, a vaskos trágárságok és a vallásos emelkedettség
pillanatainak egyazon rövid műben való tökéletes hitelű ábrázolásával
valamennyi, a kötetben található kisregény fölé emelkedik.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|