
TOVÁBB....TOVÁBB....TOVÁBB...
Mihail Satrov nagy port kavart színművének a címét választotta
válogatása címéül Szilágyi Ákos. Nem véletlenül, hiszen mindkét mű a
desztalinizálás jegyében született.
A sztálini "államszocializmus" jelenségének legkülönbözőbb
oldalairól tájékozódhatunk, hiteles forrásokból, őszinte, nemegyszer
megrázó képet rajzolhatunk magunknak a sztálinizmusról. A kötetbe
felvett anyagot a szerző négy részre, ciklusra osztotta. Az első (Az
igaz ügy győzedelmeskedik) egészen 1953-ig, Berija letartóztatásáig,
Hruscsov hatalomra kerüléséig nyúlik vissza, végigkíséri Hruscsov
működését, szól a reformkísérletek meghiúsulásának okairól és arról az
eszmei offenzíváról, amely az "eszmeileg idegen művészeti irányzatok
elleni harc" jelszavával a nonfiguratív képzőművészek egy csoportja és
egyes írók és költők (Ajtmatov, Voznyeszenszkij) ellen indult.
Brezsnyev hatalomra kerülésével kezdődő második korszakot a
neosztálinizmus felé fordulás jellemzi, az ennek szentelt ciklus (Az
elbukott reform) szemelvényei között szép számmal találunk híradást a
kor jellegzetes irodalmi pereiről (Szolzsenyicin- Szaharov-ügy stb).,
de olvashatunk Viszockij hányatott életéről is. A Brezsnyev nevével
fémjelzett pangásos időszak eseményeivel foglalkozik a harmadik rész
(Plusz Leonyid Iljics), amelyből a Brezsnyev-rezsim legkülönbözőbb
negatív társadalmi jelenségeire vetődik fény (alkoholizmus, bűnözés,
korrupció), szó esik a Brezsnyev rokonság viselt dolgairól, az
afgán-probléma hátteréről, a szovjet elmegyógyászat időszerű
kérdéseiről stb. A könyv negyedik részébe (Árnyékvilág) került
szemelvényekből a sztálinizmussal való végső leszámolás igénye érződik
ki, foglalkoznak a poncepciós perekkel és áldozataikkal, a
Kirov-gyilkossággal, a Sztálin-kultusz sokféle okával és
következményeivel.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|