
SZIJJ Ferenc
KÉREGTORONY
Szijj Ferenc munkássága egyedi, csaknem különös jelensége
kortárs irodalmunknak: nagyobb lélegzetű prózaköltemények
szerzőjeként ismert, mintha egy új (fölújított) versműfajt
próbálgatna folyvást. Az ún. gemmarajz parányi költői képek,
verses-ritmikus miniatűrök mozaikjából adódik össze, sokaságuk
végül is az életérzés tablóképévé szervesül. E tablót pedig a
szemlélődő költő látja, alkotja meg, cizellálja, építi
tovább. Szijj Ferenc már-már programszerűen fogalmazza meg a
maga egyszerre céltudatosan figyelő és kószán meditáló,
elrévedő attitűdjét, mondván: "Nem is nagyon akarok kimenni az
utcára, / Van úgyis mindennap feladat, muszáj"; vagy másutt:
"Már attól is szinte félek, hogy megváltoztatok / valamit a
városon".
Új kötete - miként az előző (A nagy salakmező) - cím
nélküli, számozott prózaköltemények sorozata. Mint abban, úgy
ebben is "semmiségekről" ír: bottal botorkáló, idős házaspár
emlékezik, egy göcsörtös, odvas fát tanulmányoz, a várakozó
taxi még meleg motorházát tapintja meg, a temetőkaput figyeli,
beszámol öreges túlöltözöttségéről és magányos sétáiról. Ami
viszont élesen különbözik előző kötetétől, az az, hogy abban a
tárgyias világ látványelemeit örökítette meg, e művében viszont
az ember, mégpedig az idősödő és korosodásával egyre
szomorúbbá, magányosabbá, lemondóbbá váló ember áll az
ábrázolás középpontjában. Részletező ugyan most is a
környezetrajz, de a kis képek és a nagy tabló fókuszában nem
valami, hanem valaki áll: a taxis, az allergiás beteg, a
balesetet szenvedett apa, a megőrült anya, a testvérek és
persze önmaga. Ám önmagát is kívülről szemléli mint látványt,
mint saját gondolatainak tárgyát; ilyenképpen megkettőzi énjét.
E gemmarajzok éppen olyanok, mint a kötet szerző készítette
illusztrációi, saját fényképei alapján készült grafikái. És
éppen e rajzok jelképezik Szijj Ferenc sajátos alkotói útját:
az élesen látott - fotografált - valóság a költő belső látása
nyomán lényegére csupaszodik. Amennyit veszít, annyit nyer is,
az árnyalatok kontúrokká élesednek, vagyis elválik egymástól a
mindenki számára adott látvány és a csak számára létező,
meglátott valóság. Itt ragadható meg talán e költészet lényege,
a költő valóságszemléletének esszenciája: csak az számít, amit
sajátunkká tudunk tenni a környező, átélhető világból. A világ
nem azáltal lesz a miénk, ha a magunk képére formáljuk, hanem
azáltal, hogy a lényegét megérezzük és megértjük.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|