
TAMÁSI Áron
TAMÁSI ÁRON ÖSSZES NOVELLÁI
I. kötet.
Novellái többnyire a székely falu világát ábrázolják, mesei
ihletésű, költői realizmussal, mókázással és humorral mutatva be
szegénysorsú, de életrevaló hőseit. Szociális érzékenységgel tárja fel a
társadalom belső ellentéteit. Hősei emberi nagyságot tanúsítanak a
tragédiákban, s szinte emberfölöttivé magasztosulnak (Tüzet vegyenek;
Zeng a magosság). Más novellatípusok is szerepelnek a kötetben:
népmesei szálakkal átfűtött, pajzán történetek (Ördögváltozás
Csíkban), s a székely falu és lakóinak bensőséges, szeretetteli rajza
(Mihályka, szippants; A legényfa kivirágzik), vagy messianisztikus,
a metafizika világába kalandozó írások (Ecet és vadvirág).
Tartalmazza a kötet az egyik legérdekesebb, sok vitát kavaró elbeszélését,
a Siratnivaló székelyt, melynek romantikus stílusa, az egyetemes
emberi kérdéseket kutató mondanivalója új utat jelöl művészetében.
A II. kötet a 30-as évek termését tartalmazza. Tamási Áronnak ez az
alkotói korszaka - amely lényegében az 1940-es évekig, a háborús
esztendőkig, illetve Budapesten való letelepedéséig tartott - a novellák
tekintetében a legtermékenyebb és legjelentékenyebb periódus; részint
folytatta a pályakezdés tematikáját, részint megújította kisprózája
szemléletmódját, éspedig azzal, hogy látása valóságközelibb, ábrázolásmódja
kevésbé áttételes lett, miközben őrizte az egyetemes emberi kérdések
megfogalmazásának művészi szándékát. A valósághoz való közelebb kerülésének
legtanulságosabb darabja a külvárosi kocsmatörténet, a Szeder és
Butyka, mely a maga "konok realizmusával" a városi létforma kemény
bírálata. Tamási valamennyi története végül is az emberség keresésének, a
humánus és méltó élet lehetősége felmutatásának egy-egy gyönyörű darabja,
főként a játékosság és azon belül is a nyelvi erő eszközeivel hatóan. Ebben
az időszakban kedélye csak ritkán fordul borúsra, hangja tragikusra
(Pókos magyar; Mikes Kelemen), főleg akkor, ha székely népe sorsa
fölé hajol (Erdélyi társaság).
Az egyik leggazdagabb eszköztárú, legszebben szóló magyar prózaíró
világa tárul föl e két kötetből is az olvasó előtt, aki megfigyelheti az
író verizmus nélküli realizmusát és tündéri-mitikus látásra való erős
hajlamát, érdekfeszítő cselekményvezetését és - újra meg újra -
rendkívüli nyelvi hatásosságát. Ez a stilizáció - mely a népnyelv
originális rétegeiből vétetett - kivételes hangulatteremtő erővel
közvetíti az író és hősei mondandóját, érzelmeiket, kinyitja az
ábrázolás távlatát, ugyanakkor természetessé teszi, közel hozza a
költőiséget, a tündériséget, a mitikusságot és a líraiságot. Tamási
nyelve hű tükre sajátszerű "ellentmondásosságának": a gond, a baj, a
szegénység árnya mögül mégis földerengő életerejének, derűjének,
jövőperspektívájának, az Igazítás a világon eltökéltségének.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|