
TAR Sándor
LASSÚ TEHER
Tar Sándor életművének jelentős állomásai voltak
A mi utcánk
és a
Szürke galamb című kötetek. A
Lassú teher című novelláskötetével - melybe huszonhat írását három ciklusba
(Téli havak; Szoba két ablakkal; Meghalni
nem) válogatta - azt is bizonyítja, hogy az utóbbi években
prózája beérett, kiteljesedett. Az írások a szerző
szociográfiájának és megrendítő, mégis mosolyogtatni is tudó
prózájának kimagasló pillanatait idézik. Tar kétségtelen emberi
és írói érdeme, hogy máig meg tudta őrizni személyes hitelét,
annak ellenére, hogy az ő "terepe" közel van az aktuálishoz,
azonban semmiféle stilizáció, vagy "egérút" lehetőségével nem
élt, éppen annak érdekében, hogy írásai töretlen lendülettel a
"legigazabban" hangozzanak.
A címadó történetben - melynek eseményei vonaton zajlanak - egy
nyomorékká vált férfi és fia próbálnak megélni abból, amit a
"népnyelv" leegyszerűsítve koldulásnak nevez. A szerző
döbbenetes képet rajzol erről az életformáról, s miközben mély
empátiával, már-már lírai ecsetvonásokkal rajzolja meg hőseit,
aközben pontosan, kíméletlen és éles szemmel figyeli is őket. A
történet egyetlen sorsfordító epizódban sűrűsödik össze. Az
egyik főszereplő, a fiú vágyódva nézi az utasok között
grasszáló "kemény fiúkat", a kopaszra borotvált fejükkel,
kidolgozott izmaikkal másokban félelmet keltő "fazonokat", és
ekkor egyetlen óra leforgása alatt kegyetlen változás megy
végbe benne; képes lesz arra, hogy szembeforduljon - méghozzá
végzetesen - nyomorék apjával. A novellák leggyakoribb hőse -
bár átlagosságát a szerző kétségbe vonja - az "átlagember"; a
szerző megejtő embersége éppen abban mutatkozik meg, hogy
számára nincs kis-, nagy- vagy átlagember, számára csak az
ember létezik, a maga egyszeri, megismételhetetlen és másokhoz
hasonlíthatatlan sorsával, érzéseivel. A groteszk, a tragikus
groteszk is jellegzetes motívuma írásainak (Kis fehér
ház; Apánk még élt), ám mégsem uralja egész írói
világát, hiszen mindemellett a novellákban jelen van a líra és
az irónia is (Mese; Rinaldó). Tar mindent tud,
amit mesterségéről tudni lehet és tudni érdemes: nemcsak a
világot, az abban élő embert is pontosan ismeri, emellett
egyedülálló humora van, fantasztikusan szerkeszt, prózájában a
különböző elemek mesterien ötvöződnek, így a jelenünk kegyetlen
valóságát történetekbe "szervezve" - egyedülállót és
megismételhetetlent alkot a mai magyar irodalomban.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|