
TEMESI Ferenc
POR
A kétkötetes családregény nagyszerű leleményre épül: a cselekmény
lexikonszerű szócikkekből bontakozik ki. A szócikkek a címszavak
betűrendjében követik egymást, a lexikonszerűséget még a
külsőségek is erősítik: a szócikkeken belül a címszó helyett jel áll,
alkalmazva az utalás jelét. Mindezekkel együtt a mű egyszerűen
realista önéletrajzi fogantatású családregény. A nem hagyományos forma
tulajdonképpen megkönnyíti a szerző dolgát: nem kell küszködnie, mint
a többi családregényírónak a szálak elkötésével, a mellékszereplők
fáradságos kiiktatásával. Az egyes szócikkek epizódistái szerepük
lejártával automatikusan megsemmisülnek, az író a főszereplők
életútjára, ábrázolására összpontosíthat.
A Pornak két főszereplője van: a Szótáríró, a Szeles Andrásként
is szereplő szerző és Porlód városa, Szeged. A Szótáríró a saját
gyermek-, kamasz- és ifjúkorának világát, érzelmi válságait, iskolai,
egyetemi élményeit, környezetét megrajzolva, fölidézi ősei alakját,
élmény- és érzelemvilágát. Nagyszerűen rímelteti a múlt különböző
rétegeit a jelenidejű történésekkel. Erre igen alkalmas forma a
lexikonszerű felépítés, melynek kezdetei az író első kötetében
(Látom, nem kell lemennem) már megtalálhatók. Ugyancsak a
műforma teszi lehetővé, hogy a sajátos porlódi címszavak mögött a
Szótáríró számára rejtőző történeteket, értelmezéseket hol röviden,
hol anekdotikus terjengősséggel, de mindig természetesen elbeszélje.
Így kapunk árnyalt, többdimenziós és időben is rétegzett portrét a két
főhősről, a Szótáríróról és Porlód városáról (Szegedről). Az első
kötet stílusában sajátosan keveredik az irónia és önirónia, a
nosztalgikus líraiság a játékossággal. A forma nyújtotta
lehetőségekkel csak nagyon ritkán, a múltat idéző címszavak esetében
él vissza.
A második kötetben tovább folytatja a Kispéterek, Stolcok, Szelesek
szerteágazó családfájának bemutatását, és a főhős Szótáríró, Szeles
András fantasztikus félmúltjának feltárását. Temesi szókimondása a
második kötetben fokozódik, s ez a vallomásos őszinteség olykor
átbillen a jóízlés határán. A Szótárforgatónak nevezett olvasó nem
csodálná, ha az alig maszkírozott hajdani porlódi rokonok, barátok,
ismerősök nem lelkesednek "kiszerkesztettségükön". A kívülálló
"semleges" olvasó számára azonban néha vitriolos, de mindig
szellemesen csípős szócikkek roppant szórakoztatóak.
A két kötetet elolvasva meggyőződhetünk, hogy a Por - némi
szemléletbeli kivagyiságot, ítélkező könnyedséget leszámítva - igen
jelentős alkotás.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|