TILLMANN J. A.

A NÖVEKVŐ NAPOK NÉPE. A LADOMI LELET.

Tillmann, ahogy magát nevezi: "későújkorkutató" író, vélhetően azt gondolja, hogy a kultúra, az intellektuális felvértezettség, a liberális és művelődéstörténeti referenciák garmadája alkalmas egy igazi posztmodern regény megírásához, kiváltképpen akkor, ha ezt "könnyű csuklóval", frivolizáló játékossággal végzi el a szerző. Ám már a "regény" szó is megtévesztő, hiszen a kötetben prózai töredékek sorozatáról van szó, amelyekből egy kaleidoszkóp forgatásához hasonlóan az olvasó maga rakhatja össze azt a koncepciót, amely a részleteket verbálisan összetartja. Esszéistaként (is) jelentékeny Tillmann J.A. a legposztmodernebb városi "nomád" életérzésének kíván hangot adni, vagyis az "ősélménykeresők", a "szemhatárszélesítők", a "negatív képernyők" és különféle késő újkori hangok és érzések vevőinek mentalitását, intellektuális szubkultúrájának ábrázolását kívánja nyújtani. A koncepció szerint a "massza" egy valamikori jövőben talált leletanyag - jelentésüket magukba záró, enigmatikus töredékek halmaza, kancsalul ironikus látásmóddal megjelenítve - amely aztán önmagába zárul, és ezért az ősi nomád leletek titokzatosságával teljes. A kötet szövegtöredékeket, levélformákat, egy fogalmi ál-lexikont is tartalmaz. A jobbra érdemes szerző - miközben szeszélyes szabályok szerinti feladványt ad olvasóinak - abban mégiscsak téved, hogy mindezt kacifánt, kitekert nyelvezetű és bennfenteseknek is terhes tónusú magyar mondatokban érdemes csak előadni. Ám lehet, hogy a posztmodern játékos szellem éppen arra törekszik, hogy elhitesse, miként lehet a műanyagot anyagként megjeleníteni. - Csakis "vájtfülű", a posztmodern iránt érdeklődő olvasóknak való.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez