TÓTH Zoltán

A VAKOK KÉPZETVILÁGA

Tóth Zoltán gyógypedagógus, bölcsészdoktor 1919-től az Ifjú Vakok Intézetét vezette, majd 1924-től 1940-ig a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola nemzetközi hírű igazgatója volt. Tanulmányát A vakok képzetvilága címmel 1927-ben írta, s bár abban az időben már százéves múltra tekintett vissza a vakok oktatása, könyve sokáig szemléletformáló hatással bírt nemcsak Magyarországon, de külföldön is. Tanulmányában kifejtett, s a gyakorlatban is alkalmazott legfőbb alapelve szerint - mivel a vakon születetteknek a tárgyak jelentős részéről nem valós, hanem csak verbális, szóbeli elképzelésük lehet - a vak gyerekekkel foglalkozó gyógypedagógus legfőbb feladata az, hogy tanítványainak mindent a kezébe adjon, érzékeltessen. De ezen a szakmai alapelven túlmenően rámutat a vakok lelki életének minőségbeli sajátosságaira, a vakok és látók lelki élete közötti különbségre is, azzal a céllal, hogy "...a vakokat gyógyítva-nevelő irányzat számára megfelelő érveket szolgáltasson". Meggyőződése volt, hogy gyógypedagógiai védelmük csak olyan oktatási rendszerben lesz lehetséges, amely "...a gyógyítva-nevelői munkásság számára kínálkozó és a lelki élet területén is nagymértékben található hibák, rendellenességek és fogyatékosságok javítására törekszik". A több mint ötven évvel ezelőtt született gondolatait érdemes megismerniük - a pszichológia és gyógypedagógia területén dolgozó mai utódoknak is.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez