
Michel TOURNIER
A RÉMKIRÁLY
A Rémkirály a modern szimbolikus-mitikus próza egyik
csúcsteljesítménye, egészen különös és egyedi megvalósítása. Részint
naplófeljegyzésekből, részint harmadik személyű elbeszélésdarabokból
áll össze, azonban mindkét rész egyazon hősről, Abel Tiffauges-ról
tudósít. A szoros értelemben vett történet 1938-ban indul, ám a
feljegyzésekből igen sokat megtudunk Tiffauges életének korábbi
szakaszairól is. Elsősorban bizonyos alapélményeiről tudósít a mű:
arról a hatásról, amit egy ártalmatlan iskoláskori játék, a
gyermekhordozás okozott neki (az egyik fiú a másik nyakába ül, így
szaladgálnak, és az a pár nyer, amelyik legtovább bírja, ahol a felül
ülő legkésőbb esik le); vagy arról hogy milyen szenttörténeteket
olvastak fel az egyházi iskolában étkezés alatt stb. Ezek az élmények
meghatározónak bizonyulnak: nemcsak a főszereplő, a regény szövete is
egyre-másra egymásba játszatja a gyermekhordozás fogalmát, mint
játékot, mint Szent Kristóf mitikus cselekedetét (Szent Kristóf a
gyermek Jézust vitte a nyakában), mint valamiféle büntetést, illetve
áldozatot stb.
Hasonló szerepre tesznek szert más szavak, illetve cselekmények is a
regényben. Tiffauges-t például szeretője, aki a regény elején
elhagyja, szörnyetegnek, emberevőnek nevezi. Ezek a fogalmak -
különböző értelmekben - rendre felmerülnek később is, lényegében az
egész mű ilyenféle kapcsolatok hallatlanul bonyolult és virtuóz
szövevénye. Tiffauges például betegesen vonzódik a gyerekekhez, már
éppen el is ítélnék valami ilyenféle váddal, de kitör a háború, a
főszereplő bevonul, az ügy elalszik. A háborúban Tiffauges fogságba
esik, német területen egészen különleges szerencséje van: egy főerdész
jóvoltából Göring vadászkastélyában teljesíthet szolgálatot (a
Göring-motívum szintén a gyermekevő toposzhoz tartozik), majd egy
olyan tábor toborzójának tisztét bízzák rá, amely gyerekek SS-szé
nevelésével foglalkozik (persze a parasztok, akiktől eltoborozza
gyermekeiket, szintén emberevőnek titulálják). A regény lassan, szinte
észrevétlenül átlendül a fantasztikumba: Tiffauges perverziói egyre
inkább egy sokkal súlyosabb és hatalmasabb perverziónak ellenképévé
válnak. A borzalom és rettenet mindent betölt, a regény zárása pedig
éppen Tiffauges diadalát hozza: egy zsidógyereket menekít
önfeláldozóan, természetesen nyakába véve, Szent Kristóf (és a
gimnazista) pózában, szerepében.
A regény - bár ilyen oldala is van - nem antifasiszta mű (vagy nem
elsősorban az). Igazi célja azoknak a mintáknak, mítoszoknak,
"mitologémáknak" a bemutatása, amelyek a szenvedélyeket, ösztönöket
uralják, amelyek mintegy távolról, felülről, a régi istenek módján
vezérlik az életet és sorsot. A regény nagy igényeket támaszt
olvasóival szemben. Kétségtelenül igen fontos alkotás, de - csak
művelt olvasókban válik élményszerű befogadássá.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|