VÁMOS Miklós

A NEW YORK-BUDAPEST METRÓ

Vámos lendületes vonalvezetésű műve: anti-karrier regény. "Hőse", a csetlő-botló Marton Gyula, a magyar író, színész a lehetetlennel próbálkozik: bár angol tudása gyatra, és igen lassan ismeri ki magát a karrierépítés technikáiban, a pályázatok, hirdetések idegen közegében, elhatározza, hogy betör az amerikai színházi és média-világba. A 80-as években játszódó cselekmény azzal indul, hogy Marton - némi leleménnyel és szerencsével - útlevelet szerez, és követségi kapcsolatai révén egyik darabja félig-meddig amatőr szintű washingtoni bemutatójára utazhat. Később hasonló nexusokkal kijárt pályázat eredményeként a híres Yale Egyetem színházi szakán hallgat beszédtechnikát, és innen próbálkozik meg befutni. Csábítóbbnál csábítóbb hirdetések, ajánlatok ejtik meg. Próbálkozásaival azonban sorra megbukik vagy kudarcot vall, pedig sokszor próbálkozik New York-i "meghallgatásokon", hollywoodi filmprodukció próbafelvételein, a siker egyre jobban elkerüli. Úgy ahogy berendezkedik az USA-ban, idővel drámakurzus tartására is megbízást kap a New Haven-i egyetemen, több futó szerelmi kapcsolata szövődik és bomlik fel, a "nagy ábránd" mégis mindinkább szertefoszló délibáb alakját kezdi ölteni... Az utolsó epizódokban ismét honi földön látjuk a főszereplőt, egy vidéki színház epizodistájaként, s amikor egy fiatal színésznő felkeresi, hogy amerikai utazása előtt tengerentúli tapasztalatairól faggassa, kiderül: az ifjú, rámenős pályatárs szinte mindent tud már, amire az érvényesüléshez szüksége van - Marton több éves kinti pályájának tanulságai is elavult kacatnak tűnnek immár.
Vámos finom érzékkel íronizálja, karikírozza a figurát és az amerikai művészvilág környezetének alakjait, mintegy elemezve, leleplezve azt a közeget is, amelyben a színpadra és képernyőre kerüléshez mindenkinek vad versenytörvényekhez kell igazodnia.
A szórakoztató, olvasmányos könyv mindenkinek tartalmas időtöltést kínál.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez