
Mario VARGAS LLOSA
A ZÖLD PALOTA
Hatalmas technikai virtuozitás jellemzi a művet. Három élettörténet
negyven éven át végigkísért, hol összefonódó, hol szétágazó történései
keverednek a regényben. A cselekmény Peru két - nemcsak földrajzi
értelemben vett - szélső vidékén fekfő városában játszódik. A
színhelyek megválasztása jelképes. A városok az országon belüli
ellentétekre, a folyó pedig a kibontakozás, a fejlődés módozatainak
lehetséges variációira utal.
A Zöld Palota valójában bordélyház, de
nem csupán a Santa Maria de Nieva körül elterülő végtelen dzsungelt
jelképezi, hanem magát az egész földgolyót. Számtalan mellékszereplő
mellett három főszereplő: Bonifacia, egy prostituált, aki a Santa
Maria misszióban nevelkedett, s egy sikertelen házasság után végül a
Zöld Palotába kerül. Jum, az arguaruna törzsfőnök és a leprás Fishia,
aki csempész és fosztogató. A szereplők sok esetben inkább báboknak
tűnnek, mint hús-vér embereknek, jellemük nem változik, nem fejlődik a
regény folyamán; tudják, hogy a sorsukat nem ők irányítják, s bár
olykor nevet, sőt szerepet is változtatnak, ahogy egyik helyről a
másikra vándorolnak, tulajdonképpen semmi sem változik: mindegy, hogy
a zöld dzsungelben vagy a Zöld Palotában vannak. Lépésről lépésre
bontakozik ki az olvasó előtt, hogy a katonaság és az egyház egymással
összejátszva végtelen láncolatban hogyan zsákmányolja ki a benszülött
lakosságot. A katonák elrabolják a fiatal és szép bennszülött
lányokat, és hogy "megmentsék", a misszióba hurcolják őket, ahonnan
sokuk egyenesen a bordélyba, a Zöld Palotába kerül. Az egymáshoz sem
időben, sem térben nem csatlakozó epizódok egymásutánisága azt
eredményezi, hogy az egyes részek feszültsége átsugárzik az azt követőbe, s
így egy különös, rendkívül feszes szöveg jön létre.
A Zöld Palota idő- és térmontázzsal szerkesztett, erős asszociatív
képességre alapozó regény.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|