
VÉSZI Endre
ANGI VERA ÉS A TÖBBIEK (Novellák)
A hosszabb elbeszéléseket tartalmazó gyűjteményes kötet szemléletes
keresztmetszetet nyújt Vészi prózai munkásságáról, írásművészetéről,
bepillantást enged abba a tág, mégis jól körülhatárolható világba, amelyben
hősei mozognak. Figurái többnyire magányos emberek, az állandó rossz
közérzet terhét cipelik magukban. Az írások többségét fanyar irónia és
az erkölcsi-társadalmi viszonyok kritikus szemlélete jellemzi.
A Priuszos hímen Safarikja nyughatatlan házasságszédelgő, mindazonáltal
szánalmas alak, ráerőszakolja magát a fiatal íróra, akiben Vészi
némileg önmaga pályakezdő alakját rajzolja meg. Az Elveszett arcok egy
koncentrációs táborba zárt apa és fia megmaradásért folytatott mindennapi
küzdelméről, a fiú szökéséről szól; az emberi szabadság, a választás
és a kitartás filozófiai mélységű tanulságaival. A Vonulás a mély völgyben
szorongatóan szép lírai története az 1945 tavaszán Ausztriában Nyugat felé
hajtott internáltak egy csoportjának, köztük egy magyar írónak. A címadó
Angi Vera egy pártiskolára küldött segédápolónő látszólag eseménytelen
életének néhány hónapjából bontja ki az 50-es évek jellemtorzító légkörét.
A Kettévált mennyezetben Jakab Juliska önkéntes cseléd az elvált mérnök
családjában. A lány és a mérnök szerelmének története, környezetük
rajza árnyalt és hiteles kép mai társadalmunkról. A Darazsak támadásának
Merk Lajosát a valóságosnál is veszedelmesebben csípő darazsak támadása éri,
mert ügyefogyottságában nem tud beilleszkedni a Pilisben
hétvégi telket "honfoglalók" sorába. A Füstszagúakban egy műanyaggyári
tűzeset okainak nyomozása során kiderül, hogy a tűzben égett társukat
annyira nem ismerték az emberek, hogy eltűnését sem vették észre. A
magányosságtól a nyomozótiszt sem mentes: csöndes, kölcsönös elhidegülés
rontja meg házasságát. A Nyárközép csodái szellemes abszurd történet. A
magányos főhős egyszerre csak szuperhallású lesz, mindent meghall, amit
tőle távol, főbérlője, főnökei és munkatársai mondanak róla. Csodás képessége
azonban még magányosabbá, szerencsétlenebbé teszi. A Vendég
az esküvőn hősei a maguk módján szintén mind magányosak. A groteszk
történet egyúttal kritikus társadalomrajz is. A Muslicák a liftben a kis
megaláztatások kegyetlenül ironikus természetrajza, egy öreg cselédaszszony
groteszk bosszúja környezetén. Az Inkognitóban Budapesten író főhőse
születésnapján újragondolja kiüresedésbe torkolló életét.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|