
VÉSZI Endre
VÉSZI ENDRE VÁLOGATOTT VERSEI
Vészi Endre a két világháború között indult ún. munkásköltők
csoportjába tartozott; Kassák Lajos, az aktivizmus és a késő
avantgárd, valamint József Attila örökségét alakította a maga
természete szerint: előbb a míves-nyugatos formateremtés
inspirációjával, utóbb - már az 1960-as évektől - a lazább kereteket
gondolati maximummal kitöltő elmélyüléssel.
Az 1930-as évek közepére eső pályakezdése átütő erejű és eredeti
tehetséget hozott a kortárs lírába, aki hitelesen jelenítette meg
programos, elkötelezett szociális mondandóját (Munkásasszony éneke;
1935 november; A világ beteg most, nem én; Folytatások stb.). A
vésnök szakmájú költő verselését a vas és a réz keménységével lehet
jellemezni, ugyanakkor a korabeli kritika epikus csikorgást is talált
verseiben, amit azonban hamar elnyomott a fémes zengés. Ezt a hiteles
élménymeghatározottság mellett annak köszönhette, hogy nagyon
tudatosan gyarapította poétikai műveltségét, ilyen értelemben Illyés
Gyula volt rá erős hatással. A háború utáni években a versek baloldali
eszmeisége, elkötelezettsége látványossá vált, erős kifejezést nyert,
ezt némiképp légiesítette a béke megszerzett öröme, a nyugalmas
építőmunka eljöttének ígérete (Eszmélet; Bolond piktor vallomása;
Egész és meg nem bondható stb.). Az 50-es évek heveny sematizmusát a
kiábrándulás, illetve a gyökeres megújulás követi (Kortársaim; Bűn; A
néma antológiák stb.), mely az 1960-as években minőségi fordulattá
válik. Sajátja lesz az a bizonyos "költői kegyelmi állapot";
föllazulnak a merev formák, de a versek mégsem zártak lesznek, hanem
gondolatilag mélyülnek, képi-nyelvi-stiláris-poétikai szempontból
gazdagodnak, a versek reflexívebbé válnak, erről tanúskodnak a Jövő
teleim emléke; A teljesség igézetében; a Titokzatos párhuzamok vagy
az Értünk is fussatok, Paripák! darabjai. Érzelmileg gazdagon
rétegezett, életesen telített, egyszerűségükben is műgonddal
jellemezhető versek kerülnek ki a tolla alól, a "megszelídített
avantgárd" maradandósága jegyében, a kassáki és József Attila-i
hagyományfolytonosság igézetében, a szűrrealista látásmód
dominanciájával (A város falára; Menyasszonytánc; Ne legyen semmi;
Őszrobbanás stb.). Versei egyszerre lettek személyesebbek és
talányosabbak, átütőbb képiségűek és póztalanabbak, asszociatívabbak;
a köznapiság profán öröme, a leírás bölcselete, az egyéniség közösségi
és metafizikai töltése lesz sajátja az utolsó évtizedek verselésének
(Múltidő; Észrevételek a télről; Szomszédom Kosztolányi; Az északi
szél napjaiból stb.).
A kronológiába, a verses kötetek megjelenésének rendjébe sorolt
művekhez Lator László írt pályaképpel fölérő utószót. A betűrendes
címmutatóval kiegészített kötet fontos válogatás: 20. századi líránk
sok mellőzhetetlen értéke egyikének foglalata.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|