
Francois VILLON
ÖSSZES VERSEI
A középkor költészeti hagyományait elvető, s a személyes jellegű,
reneszánsz líra előfutárának tekinthető költő, korának nagy lázadója
kalandos életutat futott be. A többször is börtönbe zárt, majd pedig
halálra ítélt, ám a kötél elől száműzetéssel megmenekülő Villon
világlátásának középpontjában a feudalizmus erkölcseivel való
szembenállás, meg az éteri tisztaság égre tekintő imádata áll,
amelyekhez szorosan kapcsolódik a zabolátlan életöröm és a kínzó
bűntudat állandó váltakozásából fakadó meghasonlottság érzése. A
szerelemről és a halálról szóló eruptív líra sorai ma is egy
ellentéteken hányódó, ám a sorsával merészen szembenéző költő
megindító vallomásaiként hatnak.
Balladáinak nem ismerjük pontos keletkezési idejét, de mindegyik
egy-egy korabeli élethelyzet művészi rögzítése. Költői
tevékenységét már az iskolában, retorikai tanulmányai során megkezdte.
Tízsoros és tíz szótagú illetve nyolcsoros és nyolc szótagú
balladákat írt, s hol a Szentírás egyes gondolatai, hol közmondások,
hol pedig saját tapasztalatai nyomán verselte meg az elmúlás
hangulatait, az ifjúság tüzét, Párizs tarka világát: szegényeket és
gazdagokat, nyugtalan lelkének nyugalomvágyát. Bújdosásainak a
"kagylós" életének éveiben szerezte azokat a "bandanyelvű" balladákat,
melyekben hasznos tanácsokkal inti óvatosságra gonosztevő társait,
"bulák buliján bulizó" s "balhés murikra" bukó cimboráit.
Testamentuma, a Nagy Testamentum több mint kétezer sora egész
életének, keserves tapasztalatainak összefoglalása, valóságos költői
számadás, nyolcsoros, nyolc szótagú strófákban. Az első negyven
versszakban mindenekelőtt átkot szór a rabtartó orléánsi püspökre,
kifejezi háláját a szabadító király iránt, majd hol bánkódva, hol
indulatosan, hol már-már lázadozva számot ad azokról az okokról,
amelyek végül a rossz útra vezették. A halál rettenetével zárul le ez
a rész, hogy azután régebben írt balladáinak beiktatásával, a
következő negyven strófában újabb tűnődésekkel figyelmeztesse olvasóit
az illanó élet fájdalmaira és örömeire. Csak a nyolcvanadik
versszakban kezdi meg a végrendelkezés korabeli szabályai szerint való
keresztvetést, s ezután a Kis Testamentum mintájára a hagyatkozást.
Utolsó művei közül az Akasztottak Balladája, a Négysoros az
emberi együttérzés igényét, s a bajokon győzedelmeskedő emberi szellem
felmagasztulását hirdeti. Villon a középkor hagyományaiból reneszánsz
jellegű személyes lírát teremtett.
Tóth Árpád, Kosztolányi Dezső, Szabó Lőrinc, de főként
József Attila fordításai, s Villon ihletésű versei,
továbbá
Faludi György
átköltése révén a magyar értelmiség tiltakozó irodalmi hősévé, a
paraszti betyárok s a kispolgári Kakuk Marci atyafiává vált. Sok
versét átültette Vas István is, de a teljes életművet a 60-as évek
közepén Mészöly Dezső fordította le.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|