
WASS Albert
KARD ÉS KASZA
A századfordulót és főleg Trianont követően a magyar epikának az a
vonulata, amely számot vetett a magyar sorskérdésekkel, illetve
vállalkozott a "hol tévesztettünk utat?" lelkiismeret-vizsgálatára,
vissza-visszatért Erdély etnikai arculata megváltozásának problémájához. Ez
a látszatra demográfiai-nemzetiségi kérdéskör etikai problémává sűrűsödött
az írók tollán, hiszen rendre fölvetődött az erdélyi birtokos osztály
felelőssége: miért tűrte, sőt mi okból segítette, hogy a jóval olcsóbb
munkaerőt képező román parasztság foglalja el a magyar földművesek helyét,
melynek következtében néhány évszázad alatt a bevándorolt román ajkú
népesség Erdély nagy területein többségbe került.
A magyar lakosság szórványosodása a legdrámaibb módon a Mezőségben ment
végbe - ennek a problémakomplexumnak és tájnak a történelmi tablóját,
hatalmas etikai-emberi freskóját alkotta meg Wass Albert. A kétkötetes
regény két mezőségi falu: Bölényes és Miklósdomb (azaz Vasasszentgothárd és
Cege) kora középkortól az 1950-es évek második feléig terjedő krónikája.
Az első kötet (Krónikás írás) a Szent István halálát követő
évtizedektől, a 11. század derekától hatalmas panorámaképben idézi föl a
táj történelmét és nemzedékről nemzedékre változó népéletét, elsősorban a
létküzdelmeket mutatva föl, főként azt, miképp szerzett hont kardjával a
magyarság Erdélyországban. Ez a nagy ívű, az első világháborúig tartó
történelmi tabló jószerivel csak bevezető, előtörténeti áttekintés a
második kötethez (Szemtanúság), amelynek epikus anyaga nagyrészt már
az író személyes élményein, történelmi és emberi tapasztalatain alapszik,
ilyenformán a maga - a magyar és arisztokrata - tanúságtétele abban a
morális "perben", amely az erdélyi magyar arisztokrácia felelősségét
vizsgálja. És persze annak az eszmei mondandónak az igényes megjelenítése,
hogy nem elegendő karddal megszerezni a hazát, de azt gondos és előrelátó
munkával, szívós kitartással - azaz kaszával - meg is kell tartani!
A feszesebb szerkezetű, valóban regény kompozíciójú rész is
teljességérzetet kelt, de immár nem a történelmi sors teljességéét, hanem
az emberi sorsét, hiszen fölvonultatja a mezőségi társadalom minden
képviselőjét, jellemző rétegét és alakját: az arisztokratát, a
hivatalnokot, a román pópát, a zsidó kereskedőt, az egyszerű embereket,
románokat és magyarokat. E kötet cselekményének középpontjában Erőss Miklós
gróf áll, akinek sorsát gyermekkorától az 1950-es években a románok
börtönében elszenvedett haláláig követi nyomon Wass Albert - személyes
formába sűrítve a kisebbségtörténelmet.
Persze az író etikai vizsgálódása nem egyoldalú; nem csupán azt figyeli,
hogy a kapzsi birtokosok önzése miatt románosodott el a Mezőség, vizsgálja
a románság belső megosztottságát, az Óromániából érkezettek és az erdélyiek
mentalitásbeli különbségét, a saját zsebre dolgozó, nagy hangú álhazafiak
melldöngetését, a józan románok óvatosságát stb., és leginkább a
korfordulók szeszélyének kiszolgáltatott ember magatartását. A második
kötet az 1956-os magyarországi események következtében rosszabbodó helyzetű
magyarság megmaradását kérő fohásszal zárul.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|