
Franz WERFEL
VERDI
Az írónak e regénye hozta meg a világsikert, de ez nem jelenti azt,
hogy bármi köze lenne az azóta divatossá vált híg művészregényekhez.
Werfelt mély kapcsolat fűzte a zenéhez, s a Verdi megírására több mint
egy évtizeden át készülődött. Verdi életének egy rövid és homályos
epizódjára épül a regény. Az idős mester Rekviemjének megírása után
hosszú hallgatásba burkolózott, már-már úgy tűnt, hogy alkotóereje
kimerült. 1883 tavaszán (állítólag) Velencében tartózkodott, ahol
megpróbálta befejezni hatalmas Lear király-operáját. Ez az állítólagos
velencei tartózkodás a regény jelenideje, amelyben Verdi mellett
gazdagon és bővérűen megrajzolt mellékfigurák töltik meg élettel a
könyv lapjait.
A regény másik síkja az agg mester küzdelme önmagával,
múltjával, az öregséggel, a művészi kudarc félelmével - ezek a
visszavágások, emlékezések, belső monológok rávilágítanak Verdi
életének néhány fontos mozzanatára, feleségeire, halott gyermekeire,
nehéz, szegény gyermekkorára, emlékezetes sikerekre és bukásokra. A
küzdelem drága áron kivívott diadallal zárul: Verdi megsemmisíti a
Lear király partitúráját, de visszanyeri magabiztosságát és
alkotóerejét, mint azt két késői remeke, az Othello és a Falstaff
tanúsítják.
A regénynek van egy tisztán zenei, majdnem elméleti síkja is. Ezen
Verdi mindenekelőtt a szintén Velencében tartózkodó Wagner árnyával
viaskodik. A másik zenei szál egy fiktív német muzsikus, Fischböck
alakjához kötődik, aki a zenét tiszta ősforrásaihoz akarja
visszavezetni, s fanatikus hittel komponálja kusza fugáit és
passacagliáit, s akivel Verdi sokat beszélget. A regény lenyűgöző
olvasmány, nagy közönségsikerre is számíthat.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|