
Herman WOUK
DICSŐSÉG.
1. kötet
"Megdöbbent a világ. A történelem örök vesztesei, a zsidók egyetlen
generáció alatt feltámadtak a Holocaust hamvaiból, 1967 júniusában hat
rövid nap alatt a 2. világháború óta eltelt időszak legnagyobb katonai
győzelmét aratták." A Dicsőség ennek az újraéledő világnak a
"himnusza", benne a Remény főhőseinek időközben felnőtt gyermekei újra
élik apáik életét, ám valami megszállott győzniakarás és
megkeményedett hazaszeretet jellemzi őket.
1967 nyarán tódulnak az amerikaiak Izrael földjére, de többségük
turistaként kíván a Szentföldre lépni. Jönnek azonban mások is, azok,
akik inkább elhagyják a gazdag és szabad Amerikát, hogy végre
vállalhassák önmagukat, hovatartozásukat. Zev Barah fia, Noah és
kedvese, Daphna közéjük tartoznak. Az idősebb Barah érzelmei a mai
napig változatlanok az előzmények egyik emlékezetes nőalakja, Emily
iránt, bár időközben mindketten családot alapítottak. A REMÉNY-ből
megismert másik két izraeli nőalak közül Yaet házassága válságba
kerül, és Yossi Nitzan csak a gyerekek miatt marad felesége mellett,
Nakhma pedig idöközben nagymama lesz. A történelemformáló idők
szereplői tehát élik a mindennapok boldogsággal, fájdalommal szabdalt
életét, s miközben megélik az első Holdraszállást, a Watergate-ügy
botrányos hullámverését, Johnson és Nixon elnökségét, az ENSZ-ben a
Szovjetunió körömszakadtáig harcol Izrael ellen, az arabokat
fegyverrel támogatja, azok pedig nem hajlandók sem a tárgyalásra, sem
a békekötésre, nem ismerik el Izraelt. A kötet a müncheni olimpia
terroristáinak tragikus mészárlásával zárul, amelyre már az egész
világ odafigyel, ám nem sokáig...
A regény sodró lendülete magával ragadja az olvasót, aki megtörtént
eseményként élheti meg a politikai párbeszédeket, mert Wouk gondos
előtanulmányai hitelesítik szereplőit. Golda Meir asszony és Dajan
emberi gyarlóságai nem vonnak le semmit történelmi szerepükből, inkább
ezek ismeretében érthetjük meg, miért váltak hősökké vagy éppen
áldozatokká a politikai csapdákban. A holocaust borzalmaiból feltámadt
nép élni akar, de nem vérengzések árán, hanem békében, önmagával és a
világgal egyaránt.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|