
Szerző nélkül:
BEFEJEZETLEN FORRADALOM
A 80-as évek második felében megmozdult a szovjet művészet eddig
"felszín alatt létezett Atlantisza". Előkerültek a raktárakban,
archívumokban, asztalfiókokban őrzött művek. A Szilágyi Ákos
szerkesztette Történelmi szemelvénytár válogatás az elmúlt hetven év
irodalmából, dokumentumanyagából, s mint minden ilyen, ez is önkényes.
Sok eddig ismeretlen írást tár az olvasó elé. A kötet külön érdeme,
hogy levelek, dokumentumok és szépirodalmi alkotások egymást erősítve
beszélnek a korszakról, azok egy-egy problémájáról. Milyen társadalmi
fejlettség talaján indult az orosz forradalom? - vetődik fel a kérdés
az első művekben. Egy Bulgakov: KUTYASZÍV című kisregényének hőse (a
műből részletet közöl az összeállítás), a professzor borzadva látja,
milyen végzetes a társadalom számára, ha a tudatlanság, az üres gőg
összekapcsolódik a hatalommal. Jevgenyij Zamjatyin MI című regényének
(1920-ból) részlete és Platonov KÉTKEDŐ MAKARja adja az
elbürokratizálódó társadalom kritikáját. A korszak elhibázott
gazdasági lépéseit pedig a vodkamonopólium körüli vita és a
mezőgazdaság erőltetett ütemű kollektivizálása dokumentálja a
kötetben. Iszak Babel KOLIVUSKA című novellája és Solohov levele idézi
meg torokszorítóan a parasztság nyomorúságos helyzetét. A személyi
kultusz gátlástalanságának tetőpontja 1937-38. Anatolij Ribakov
Sztálinról írt dokumentumregényéből, AZ ARBAT GYERMEKEI, Gorbatov:
ÉVEK ÉS HÁBORÚ című művéből vett szemelvények idézik fel a korszak
rettegéssel terhes légkörét a szépirodalom eszközeivel. Az olvadás
kezdeti időszakát Jevtusenko SIETŐS önéletrajza idézi meg. Mindez
azonban nem sokáig tartott, amit Paszternak sorsa és regényének a
DOKTOR ZSIVÁGÓnak a vesszőfutása is jelez. Végül a dokumentumkötet
utolsó cikkei, zömmel interjúk - Jevtusenko, Szaharov akadémikus,
Lihacsov irodalomtörténész és Afanaszjev történelemtudós nyilatkozatai
- melyek a Gorbacsovi időszak tanúbizonyságai.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|