
KULCSÁR-SZABÓ Zoltán
HAGYOMÁNY ÉS KONTEXTUS
A legfiatalabb irodalomtudós nemzedék prominense - aki Oravecz-
monográfiájával már "bizonyított" és a folyóiratokban is
rendszeresen publikál - elméletileg koherens dolgozatait teszi
közzé e kötetben. E recepcióesztétikai felfogási, elemzési
módszer a posztmodernet, a dekonstruktivitást előtérbe állító
irodalmi teória nemzetközi iskoláit követve szökkent szárba a
hazai univerzitások műhelyeiben. Ennek, valamint Kulcsár-Szabó
Zoltán tanulmányainak kulcsszava az intertextualitás, a
befogadói horizont elvárásai és transzformációi, valamint az
irodalom kánonképzése.
Az ifjú tudós a bevezető nagytanulmányban (Intertextualitás:
létmód és/vagy funkció?) összefoglalóan ragadja meg ezeket
a teoretikus pontokat, hogy aztán (az előtte járó nemzedék
többségével ellentétben) ne csak kortársi műveken (itt: Nádas
Péter nagyregényének analízisével), hanem az irodalom - jelesül
a magyar - több jelentős művén végezze el az eljárás
teherpróbáit. E nagy ambíciókat sejtető tudósi horizonton
Szophoklész-dráma elemzését és a vonatkozó mítosz értelmezését,
a Halotti Beszéd nem nyelvészeti, hanem mai, recepcióesztétikai
analízisét, illetőleg Szabó Lőrinc- és Pilinszky János-
költeményekről szóló dolgozatokat olvashatunk ezúttal. Az
utóbbi különösen figyelemre méltó többlettel szolgál az Apokrif
című vers már eddig is gazdag elemező irodalmához
(Intertextuális háttér és a szöveghagyomány rétegződése az
Apokrifben). Impozáns referencia-anyag szerepel a
jegyzetekben (a szerző irodalomelméleti felkészültsége legalább
olyan alaposnak látszik, mint a hazai témákban mutatkozó
filológiai felvértezettsége).
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|