
KOVÁCS András Ferenc
SALTUS HUNGARICUS
A kortárs líra olvasói pontosan tudják, kicsoda Kovács András
Ferenc, és természetesen azt is tudják, hogy nemcsak egyik
legtermékenyebb lírikusunk, de a leginkább alakváltoztató
költőink közül való, aki "anyanyelvként használja a tűnt idők
költészetének teljes formakészletét" (Bán Zoltán András találó
megállapítását idézve). Kovács András Ferenc ha akar,
klasszikus metrumban ír, ha akar, posztmodern szöveget
konstruál; kedveli a századforduló romantikától szimbolizmusba
hajló komorságát, miközben játékosan le-lerántja a maga
álorcáját; könnyedén vesz föl eltérő költőszerepeket és szinte
percenként váltogatja beszédmódját, hangzását, formáit,
tónusát.
Kötetének három ciklusa is legalább "három költőt" revelál. Az
első részben (Járom a járom) kiugróan dominál az
említett formai játékosság; haláltáncszerűen vonultatja föl
egykori költők hajdani eszméit és stílusait - eközben
kirajzolódik a ciklus érzelmi íve, hangulati modulációja a Don
Quijote-i patetikusságtól a prózai jelen profanitásáig. A
második ciklus (Agebek, latrok lakomáján) az erdélyiség
gondolatát szólaltatja meg ugyancsak sokféle alakváltozatban: a
tradicionális hazafiság kifejezésétől a dezilluzionált
szkepszisig, a jelentéktelenség miatt érzett rezignációig. A
harmadik ciklus (Három a magyar) a súlyos gondolatokat
komor hangon megszólaltató versek foglalata. A kollektív
léptékű és sorsszerű gondok reményvesztettségét az intimebb,
családi szféra derűje, játékossága, kedélye variálja. Ez az új
versekből álló kötet is megerősíti az olvasót korábbi
tapasztalatában: Kovács András Ferenc költészete a költői
szabadság és könnyedség megtestesülése.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|