
KÁNTOR Péter
MENTAFŰ
Kántor Péter válogatott régebbi és meglehetősen kisszámú új költeményét
tartalmazza a kötet. A költő időrendbe állította műveit (kivételképp akad
csak egy-egy vers, amely tartalmi összefüggések okán a későbbiek közé került),
gyűjteményük így az egész eddigi pálya ívét-vonalát mutatja.
Kántor Péter sajátosan kikevert versmodellel indult: népies szürrealista
vonások éppúgy feltalálhatók voltak korai verseiben mint groteszk-abszurd
beállítások, jelenetek, gesztusok, de a két oldal nemcsak egymással
harmonizált nála, de valamiféle intellektuális, a saját életutat
feltérképező-kommentáló harmadikkal is (Jelek őriznek; A téren;
Négykézláb; Május kilencedike; Énelőttem az út; Mondd és mondd! stb.).
Idők jártával, a költő érésével azonban a jellegadó dominanciát egyre inkább
az intellektualitás vette át. A korban is kedvelt és versek sokaságába emelt
József Attila-i "számvetés" igénye egyre erősödött, mind meghatározóbbá
vált nála, újabb és újabb versei szinte már kivétel nélkül egy, a világot,
a kort és az embereket, a világhelyzetet és a politikát, az ősök során át
személyessé élt múltat "leltározó" költőt mutatnak, aki lecsupaszította
versbeszédét, megvált bonyolultabb, összetettebb képeitől, és aki nem is
törekszik immár arra, hogy a versek "beszélője" ne legyen azonosítható a
versek írójával, a versbe emelt, áttételek nélkül megszólaló Kántor Péterrel.
A groteszk és abszurd helyét pedig a világ nagy ellentmondásainak számbavétele,
egy metafizikátlan metafizika rezignált tudomásulvétele váltotta fel
(Másik dédnagyanyám; Medaillon; Kati; Hogy magyarázzam meg neked?;
A Duna-parton; A régi költők; És mégis; Hogy derengjen stb.).
Egy ma "korszerűtlennek" tartott, a maga módján azonban nemcsak igényes,
de épp személyességével vonzó költészetet revelál a kötet.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|