
Eugéne IONESCO
DRÁMÁK
Az abszurd színház -
Beckett
mellett - talán legnagyobb hatású képviselője a
román származású Ionesco. Művei főleg a 80-as évek második felében kezdtek
eljutni hozzánk, s hazai színpadokon való jelenléte is jelzi, mondandója
ma is éppen olyan eleven, mint megírásuk idején.
Teljességgel prózai történet indította el a szinházi világhír felé. Angolul
tanulva rádöbbent arra, hogy a nyelvkönyv példamondatai megfelelnek a
kispolgári házaspárok otthoni társalgásának. Ez adta az ötletet első darabja,
A kopasz énekesnő megírásához. Az 1950-ben bemutatott darabban a szerző
azt ábrázolja, hogy a beszéd elidegenül gondolatközlő funkciójától, s pusztán
csak kiüresedett formák, klisék állandó ismételgetése adja a társalgás
menetét. A darab nem aratott nagy sikert, de kiváló kezdete volt a naggyá növő
életműnek. Műfaja szerint antidarab, vagyis drámaparódia; Ionesco célja a
hagyományos, a realistának nevezett színház karikatúrája, s ennek egyik jegye
például a szerzői utasítás Ibsenre rájátszó közlése. Ionesco szerint az
emberek hajlamosak arra, hogy a készen kapott ideológiákat gondolkodás nélkül
befogadják, aminek a végeredménye: a személyiség nélküli automatákból álló
társadalom.
A Különóra c. színmű kissé emlékeztet Thomas Mann
Mario és a varázslójának problematikájára. Különóra tanára a fiatal, csinos
lányt szavainak varázsával ejti rabul, közhelyekkel, semmitmondó frázisokkal
kerekedik fölébe, majd az önkívület mámorában konyhakéssel ledöfi. Ez a darab
jó példája annak, milyen egyszerű sémára épülnek Ionesco művei: egy hétköznapi
jelenet, egy számtanóra fokozatosan őrült álommá válik.
A kispolgári konformizmus egyéniséget megsemmisítő hatalmát támadja a
Jacques vagy a behódolás c. darabban. Ionesco céltáblája kispolgári
család, amely nem engedi, hogy tagjai kitörjenek a kisszerű életformából.
A székek címűben visszatér A kopasz énekesnő problematikájához.
Egy sziget toronylakásában él az idős házaspár. A férfi élete végső igazságát
szeretné közölni a világgal, amelynek birtokában az emberiség megválthatná
magát. E házaspár hívására a világ minden részéből megérkeznek a vendégek -
akik ugyan nem láthatók, de számukat jelzik a színpadon halmozódó székek. A
végső üzenet közlését az öreg férfi egy szónokra bízza, aki látható alakban
jelenik meg a színpadon: mikor azonban a szónoklatra kerülne a sor, kiderül,
hogy süketnéma.
A kötetben szereplő további hat színmű is a Ionesco-életmű jeles darabja. A
kötelesség oltárán c. darabban Ionesco önmagát állítja középpontba, s a
dráma menetét a freudi önanalízis szabja meg.
Az új lakó c. egyfelvonásosban arról beszél, hogy a tárgyak, az anyagi
javak körbeveszik az embert, s szinte megfojtják.
Az ingyenölőben a főhős a gyilkossal, a halállal viaskodik, s végül
alulmarad; a főszereplő minden törekvés hiábavalóságát fogalmazza meg nagy
monológjában, hogy a hallálal szemben minden értelmetlen.
A Rinocéroszok azt a folyamatot kívánja szemléltetni, ahogy egy
antihumánus rendszer hatalomra kerül, s magához idomítja, állattá silányítja
az embereket.
A Haldoklik a király c. dráma ismét a halállal foglalkozik: Ionesco azt
a közhelyet ismétli, hogy meghalni iszonyatos, de olyan költői erővel, olyan
megrázó líraisággal fogalmazza meg ezt, amely a művet a nagy színdarabok
sorába emeli.
Ionesco drámáinak sora a hatvanas években megszakadt, mintha kifáradt volna.
A légbenjáró hőse is arról panaszkodik, hogy nincs mit mondania a
világnak a világról.
A kötetben közölt színművek ezt megcáfolják: a magyar olvasó örülhet, hogy a
jelenkori drámairodalom egyik legnagyobb alakjának gyűjteményes kötete végre
(1990-ben) megjelenhetett.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|