
Roland BARTHES
A SZÖVEG ÖRÖME
Miközben hazánkban a marxista, szocialista-realista
kritériumrendszerű esztétika regnált, a világ
irodalomelméletében lüktető hullámokban keletkeztek új és új
iskolák, érdekes irodalmi elméletek. Ezek egyike-másika
valahogy átjutott a kulturális vasfüggönyön, és a háború utáni
francia irodalomelmélet nagy alakjának, Roland Barthesnek
például jelent is meg könyve magyarul (Válogatott írások
/1976/; Mitológiák /1984/), legfontosabb gondolatait
tartalmazó esszéi azonban csak most olvashatók magyarul
először. Pedig a szövegvizsgálat, a recepcióesztétika számos
itt fellelhető gondolata - mint
Babarczy Eszter
az utószóban megjegyzi - ma már közhelyszámba megy. A karcsú,
de fontos írásokat tartalmazó és a szerző egész gondolkodói
pályáját reprezentáló esszégyűjtemény megjelenése "jól van
időzítve", hiszen nemrégiben jelent meg
Angyalosi Gergely
Barthesről szóló
könyvet (1996).
Az összeállításnak két pillére van. Az egyik a nyitó esszé,
amely a marxizmus és strukturalizmus határán áll, ez az a
nevezetes írás, amelyre nagyon sokan és sokat hivatkoztak
(Az írás nulla foka); a másik a kötetzáró, egyben címadó
esszé. Az utóbbiban keresetlen, írói jellegű szubjektivitással
a befogadás, az olvasás eleven, szellemi-érzéki gyönyörűségeit
állítja a szerző előtérbe (olvasáskutatóknak is sok
megszívlelendő szempontot adva). Talán a kisebb, az 1970-es
években született tanulmányok jelenthetik a modern
irodalomtudomány fontos téziseit: A szerző halála az
írói bibliográfiákra épített kutatásokat, feldolgozásokat
bírálja; Az olvasásról a személyesség, a vágy receptív
szerepéről szól; A műtől a szövegig módszeresen
végighalad azokon a lépéseken, amelyek az egységes műegésztől a
szövegfolyamat vizsgálatáig vezet.
A könyv meggondolandó, helyenként egyenesen élvezetes írások
gyűjteménye - a felsőoktatási irodalompoétika-oktatás
hasznosítja majd.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|