
Jacques DERRIDA
A SZELLEMRŐL
Derrida filozófiai kismonográfiájának középpontjában ugyan
Heidegger néhány alapvető kategóriájának, elsősorban a szellem,
szellemiség kategóriájának bemutatása és analízise áll, ám a mű
korántsem filozófiatörténeti jellegű. Derrida természetesen
saját posztmodern filozófiája szemszögéből és eszközeivel fog a
vizsgálódáshoz: Heideggert részint saját elődjének, részint
koncepciói legnagyobb formátumú ellenlábasának tekinti. Éppen
ezért - Heidegger intencióit, illetve saját
grammatológiai megfontolásait
követve - a szellem kérdéskörét a filozófiai értelemben vett
nyelv kategóriájának erőterében helyezi el. Hogy ezt
megtehesse, részleteke menően kell foglalkoznia a heideggeri
terminusokkal, megfogalmazás- és kimondás-variációkkal és ezek
módosulásaival. Elkerülhetetlen így a német szövegrészek
eredetiben való idézése-értelmezése, ami - tekintettel arra,
hogy Derrida bevonja tárgyalásmenetébe a különböző francia
Heidegger-fordításokat is (ezeket külön-külön kell magyarul
értelmezni, visszaadni) - nem teszi éppen könnyűvé a szöveg
követését. Kategória-elemzésről lévén szó, Derridának be kell
vonnia tárgyalásába a teljes Heidegger-életművet, ám a súlypont
a korai főműre, a
Lét és időre,
valamint a késői
Schelling és Trakl-traktátusokra esik. A megközelítésmód
jellegéből következően természetesen nem a szellem új
meghatározása, fenomenológiájának részletező bemutatása a könyv
végeredménye, hanem azoknak a bizonytalanságoknak a rendszeres
feltárása, amelyek egymással szerves összefüggésben a szellem-
fogalom "módszertani helyét" jelölik ki. A könyv, Derrida
írásmódjának minden szellemessége, szinte szépírói kvalitása
ellenére a nehezebben követhető-érthető művek közé tartozik.
Nemcsak Heidegger alapos ismeretét tételezi fel olvasóinál, de
például a dekonstrukció modern eljárásaiét is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|