
James JOYCE
ULYSSES
Joyce a 20. század egyik leghatalmasabb és legnagyobb hatású
életművét hozta létre. A környezetet, melybe beleszületett, a
Dublini emberek c. novelláskötetében,
attól való elidegenedését az
Ifjúkori önarckép című művében ábrázolta.
Ibsen
kései, szimbolisztikus drámái iránti érdeklődését egyetlen drámája, a
Számkivetettek tükrözi. Szépprózai műveit a legszorosabb egység
fűzi egymáshoz: közülük mindegyik ott fejezi be az elbeszélés
technikájának az átalakítását, ahol a következő mű megkezdi a
továbbfejlesztést. A szigorúan megkomponált dublini novellaciklus
utolsó darabja, a A halott már belső monológ jellegű
mozzanatokat tartalmaz, amelyek az Ifjúkori önarckép egészében
lényeges szerkezeti elemmé válnak. Ez utóbbi végén Stephen Dedalus
naplója az Ulysses összefüggő belső monológjait előzi meg,
ennek zárófejezete, Molly Bloom mintegy 60 oldalas tudatfolyama pedig
a Finnegan ébredése technikáját vetíti előre.
Az Ulysses - mint Joyce legtöbb műve - Dublinben játszódik:
a hirdetésügynök Leopold Bloomnak, feleségének, Mollynak és a művész
Stephen Dedalusnak egyetlen napját, 1904. június 16-i
tevékenységét foglalja magába, keresztmetszetet adva Dublin életéről.
A jól ismert város különböző pontjain találkozunk
Leopold Bloom hirdetési ügynökkel, akit az író végigkísér
napi ügyeinek intézése közben, a fürdőtől a bordélyházig és mulatóig.
Bloomnak, e groteszk, 20. századi kispolgári Odüsszeusznak a
jelentéktelen és céltalan kalandjaiban Joyce voltaképpen a nagyvárosi
civilizáció sivársága és tartalmatlansága felett mond ítéletet.
Csakhogy ez a mű nem így, a hétköznapiság alapszintjén jár; a
sokértelműség bizonytalansága már a lefordíthatatlan címben is
jelentkezik; műfaját sem lehet a hagyományos kategóriákkal
meghatározni. Az író mintegy bezárkózik hősei tudatába, hogy belülről
jellemezze őket, s így alkossa meg a megváltozott világ új képét. Joyce a belső valóság
új területeit tárja fel belső monológjában és általában pszichológiai módszerével, de ugyanakkor
az ember külső és belső világa közötti reális kölcsönhatást is megszünteti. Az
Ulysess világát a belső monológokon kívül az időtechnika
alkalmazása teszi kaotikussá, Joyce az emberi fejlődés mértékegységét,
az időt feloldja az átélt időben. Az időtechnika másik megjelenési formája a
szimultaneizmus, vagyis különböző helyen lévő, különböző személyknek,
dolgoknak egyidőben történő bemutatása. A belső monológ és az időtechnika
szürrealista zűrzavarát következetesen végigvitt konstrukciókkal
igyekszik feloldani, példa erre a Homérosz
Odüsszeiájával
való gondosan kidolgozott párhuzam: az Ulysess minden egyes
epizódja párhuzamos az Odüsszeia valamelyik epizódjával. Minden
főszereplője (Dedalus, Mr. Bloom, Mrs. Bloom) és a legtöbb
mellékszereplője megfelel az Odüsszeia főalakjainak (Télemakhosz, Odüsszeusz,
Pénelopé) és mellékalakjainak (Nesztor, Nausziká, Kirké). Felépítése is
hasonló Homérosz eposzához. E jelképes
egymásravonatkoztatás állandó relativáló komikum forrása.
A regényt az író enciklopédikus műfajjá tágítja. Dublinról, vagyis a
20. század nagyvárosi társadalmáról szóló realista műként éppúgy
olvasható, mint az Odüsszeia paródiájaként, vallomásszerű belső
monológként - vagy intellektuális vitairatként.
Hermann Broch írta róla: "Joyce Odüsszeusz-allegóriája 'merő
tréfa' volna, ha nem volna mélyebb szellemi jelentése, ha nem
tartalmazna egy második és harmadik hatványú allegóriát, ha ezzel nem
találná el még egyszer az élet és a költőiség lényegét, amelyre itt
Homérosz a példa. Allegorikus építmény és felépítmény ez, amely éppúgy
vonatkozik a primitív életfunkciókra, mint a végső
filozofikus-skolasztikus megfontolásokra..."
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|