
MADÁCH Imre
(1823-1864)
Megy-é előbbre majdan fajzatom,
Nemesbedvén, hogy trónodhoz közelgjen,
Vagy, mint malomnak barma, holtra fárad,
S a körből, melyben jár, nem bír kitörni?
(Madách: Az ember tragédiája)
Élete
Madách 1823-ban született a Nógrád megyei Alsósztregován. Családja gazdag
köznemesi família volt, anyai ágon az arisztokráciával tartott rokonságot.
A költőt és testvéreit apjuk halála után az anya nevelte szigorú, puritán
szellemben. Madách magánúton végezte el a gimnáziumot, s már tizennégy éves
korában egyetemre került. Pesten előbb bölcsészetet, majd jogot hallgatott.
Világnézetét a reformkori nemesi liberalizmus eszméi és a romantika
alakították. Szorgalmasan olvasta az Athenaeumot, s nagy hatással volt rá
Kölcsey, Vörösmarty és Eötvös költészete. Sokat forgatta az ókori görög
tragédiaköltők, valamint Shakespeare, Schiller, Victor Hugo műveit. Sűrűn
látogatta a Pesti Magyar Színház előadásait, s maga is korán kezdett írni
drámákat és verseket.
1840-ben hazatért Nógrádha, s az alispáni hivatalban folytatott jog-
gyakorlatot. Részt vett a megyei közéletben, felszólalt a gyűléseken.
Leginkább Eötvös centralista körével rokonszenvezett, s a Pesti Hírlapba
írt cikkeket. Mint Eötvös, ő is kárhoztatta a kegyetlen börtönviszonyokat,
s felemelte szavát a testi fenyˇtés ellen. Szatirikus éllel bírálta a
táblabírói elmaradottságot és gyökeres társadalmi átalakulást sürgetett.
1845-ben házasságra lépett a bihari alispán szép és könnyelmű leányával,
Fráter Erzsébettel. Anyja és barátai ellenezték elhatározását, ő azonban a
romantikus szerelem igézetében élt. Első éveik valóban boldogan teltek, ám
a társaséletre, szórakozásra vágyó fiatalasszony nem tudott a család
szigorúbb légkörével megbarátkozni. Madách kiújuló tüdő- és szívbetegsége
is zavarta az összhangot.
A szabadságharc is betegágyon érte, s így fegyveresen nem vehetett részt a
küzdelemben. A nemzeti tragédia mégis kegyetlenül sújtotta: egyik öccse a
háborúban szerzett betegség áldozata lett, a másiknak az apósát végezték
ki. Nővérét honvédtiszt férjével együtt, lemészárolták az erdélyi
harctérről menekülőben. Maga is egy évi börtönbüntetést szenvedett
- állitólag meg is botozták - Kossuth titkárának rejtegetéséért.
Családi élete is végleg megromlott. Az egyéves távollét alatt elhidegültek
egymástól, s hazatérése után válásra került sor.
A mindenfelől rázúduló szerencsétlenségek megrendítették a küzdelem
értelmébe vetett hitét, hazafias és szabadelvű eszményeihez azonban hű
maradt. Sztregovai magányába vonulva jó ideig csak olvasmányainak élt.
1859-ben, az önkényuralom gyengülése idején, megírta A civilizátor című
drámáját, melyben a Bach-rendszer szatíráját nyújtotta. A következő
esztendőben született meg kétségeiből és hinni akarásából nagy műve, Az
ember tragédiája.
A Tragédiát Aranynak adta át, aki az első néhány oldal után kedvetlenül
félretette a kéziratot. Úgy vélte, hogy a mű "nem egyéb, mint Faust gyönge
utánzása". Végigolvasva azonban felismerte értékeit, s maga mutatta be a
Kisfaludy Társaságban. Madách beleegyezésével igazított is a Tragédia
stílusán, de javításai a mű lényegét nem érintették.
A hatvanas évek elején megélénkülő politikai mozgalmak Madáchot is
kimozdították sztregovai magányából. Az 1861-es országgyűlésen megyéje
képviselőjeként vett részt. Nagy hatású beszédet mondott, s ebben a
határozati párt kiegyezéssel szembeszegtilő álláspontját támogatta.
Ekkortájt írt Politikai hitvallásában Kossuth nevét idézte, s a
szabadság, egyenlőség, testvériség jelszavait hangoztatta.
1861-ben fejezte be Mózes című drámáját is. A bibliai történet keretében
olyan hőst rajzolt, aki felismerte, hogy nagy céljait csak az egész nép
felemelésével valósíthatja meg.
Madách 1862-ben a Kisfaludy Társaság tagja lett, egy esztendővel később
pedig az Akadémia is munkatársai sorába választotta. Ekkor azonban már
erősen gyötörte régi szívbaja, s 1864-ben, negyvenegy éves korában meghalt.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA
Műfaji előzmények, Goethe Faustja
Az ember tragégiája drámai költemény: párbeszédes formában megírt,
filozófiai tartalmú verses mű. Szerzője nem is szánta színpadra, s
bemutatására csak 1883-ban került sor a Nemzeti Színházban. (Az előadást
Paulay Ede rendezte. Ádámot Nagy Imre, Évát Jászai Mari, Lucifert Gyenes
László alakította.)
A drámai költemény a romantika kedvelt műfaja. A XIX. századi európai
irodalomban többfelé találkozunk hasonló alkotásokkal (Byron: Manfred,
Kain), de korábban a spanyol barokk is szívesen alkalmazza (Calderon:
Az élet álom). A Tragédia közvetlen műfaji előzménye azonban Goethe
Faustja. A Faust az ún. világdrámák sorába tartozik. A lét egyetemes, nagy
kérdéseire keresi a választ: mi a célja az emberi életnek? mit kell
tennünk, hogy kibontakoztassuk egyéniségünket? A Faust gondolati
gazdagságával, filozófiai mélységével és művészi tökéletességével a
világirodalom egyik legnagyobb alkotása.
Műve témáját egy XVI. századi német népkönyvből meritette Goethe. Hőse egy
középkori tudós, Faust doktor. Minden tudományt kitanult, de az igazságot
nem ismerte meg. Közben elszállt felette az élet, s alig látott belőle
valamit. Húsvét ünnepén a városkapun túl sétálgat. Nézi az embereket és a
tavaszi pompájában ragyogó természetet. Sajnálja elfecsérelt életét.
Mefisztó, az örök tagadás szelleme engedélyt kap az Úristentől, hogy
megkísértse a tudóst. Szerződést ajánl Faustnak: visszaadja fiatalságát,
teljesíti kívánságait. Ezzel szemben, amikor Faust megállítja az időt, mert
maradéktalanul boldognak érzi magát, akkor lelkét Mefisztó magával viheti.
A szkeptikus, önmagával meghasonlott Faust aláírja a szerződést. A mű első
részében azután átéli a világ érzéki örömeit. Elcsábítja, kétségbeesésbe és
halálba kergeti Margitot, aki igazán szerette őt. A második részben a
hatalom és a gazdagság kisértései várnak rá. Végül a közösségért
folytatott alkotó munkában megtalálja élete értelmét. Mefisztó azonban
hiába kísérli meg, hogy elrabolja lelkét. Elveszti a fogadást, mert a nagy
és nemes célokért küzdő Faust felett nincs többé hatalma.
A Faust bonyolult jelképrendszerében különböző elemek formálódnak egységes
egésszé. Mint Dante Isteni szinjátékában és a barokk eposzokban, itt
is a keresztény hitregék túlvilágról szóló elképzelései vegyülnek az antik
mitológiával. Az európai művelődés e két alappillére mellett szerepet
kapnak a középkor mágikus hiedelmei és a népi babonák is. Faust alakjának
több jelentése van. Mindenekelőtt magának Goethének az útkeresését fejezi
ki: küzdelmét az igazság birtoklásáért, az élet igazi értelmének
felismeréséért. Ám Faust jelképezi az emberiség történelmi útját is:
tévelygéseit a balhitek útvesztőiben s kilépését az értelem világosságába.
Faust alakjában azonban nemcsak egyetemes, hanem korhoz kötött vonások is
vannak. A fausti embert az élet teljességét szomjazó vágy jellemzi. A
reneszánsz és a felvílágosodás derűs és sokoldalú embereszménye ez, de
benne van a romantika elvágyódása is. A feltörekvő polgárság új eszményeit
szólaltatja meg Goethe.
Margit alakját központi hely illeti meg az első rész, sőt az egész drámai
költemény szerkezetében. Az ő önzetlen szerelme, bukásában is megőrzött
erkölcsi tisztasága, végül pedig kínhalála döbbenti rá Faustot, hogy rossz
útra tévedt.
Mefisztó alakját a keresztény hitregék ördögéről mintázza az író. Mefisztó
azonban Faust útjának nélkülözhetetlen eleme. Célja mindig az, hogy Faust
alsóbbrendű vágyait, rossz hajlamait ébrentartsa, s magasabb törekvéseit
elgáncsolja. Ez a tevékenysége egyben termékenyítően is hat: hozzájárul
Faust önismeretének gazdagodásához. Mindig a rosszat akarja, de szándékai
ellenére jót tesz. Lassanként nem ura, hanem eszköze Faust nagy terveinek.
A Tragédia létrejöttének körülményei
A Faust csak műfaji előzménye Az ember tragédiájának. A
csodás, túlvilági keret, a Jó és a Rossz mitológiai harca az újkori eposzok
megszokott motívuma. A XIX. században pedig ezek az elemek az európai
romantika közös kincsét alkotják. Goethe - Faust útját követve - még a
feltörekvő polgárság diadalát álmodta meg. Madách azonban más történelmi
körülmények között, s más szemlélettel alkotja meg művét. A 48-as
szabadságharcok egész Európában elbuktak. A nemzeti tragédiának maga is
többszörösen részese. Egyidejűleg családi élete is csődbe jutott: felesége
elhagyta. Az önkényuralom alatt a polgárosodás külföldi tőkével megy végbe,
és nemzeti érdekeinket veszélyezteti. A korabeli tudomány is vigasztalan
képet rajzol a jövőről: a Nap belátható idő alatti kihűlésével, az emberi
civilizáció elpusztulásával fenyeget.
Ezek a tényezők magyarázzák, hogy a Tragédia kérdésfeltevése is más, mint a
Fausté. Goethe azt kutatta: mi a célja az emberi cselekvésnek? Madách
viszont arra keresi szenvedélyesen a választ, hogy van-e célja és értelme.
A Tragédia szerkezete
Az ember tragédiája 15 színből áll. Ezek közül az első 3 és az utolsó a
cselekmény keretéül szolgálnak ("keretszínek"). Középütt pedig az ún.
"történeti színek"-et találjuk. A szerkezet az ellentmondásos fejlődés
elvére épül. Előbb megvalósul egy nagy eszme. Ebből a hős kiábrándul, s
ekkor az ellentéte következik. Ezt az ellentétet egy harmadik szerkezeti
egység feloldja, s egyben továbbmutat az újabb fejlődés felé.
A cselekmény expozicióját az első 3 színben kapjuk. A világteremtés bibliai
mítosza itt is az ellentmondás gondolatával vegyül. A nagy mű készen, s az
angyalok kara magasztalja az Urat. Az anyaggal azonban megszületett a
tagadás szelleme, Lucifer is, mivel:
Az élet mellett ott van a halál,
A boldogságnál a lehangolás,
A fénynél árnyék, kétség és remény.
Lucifer osztályrészét követeli a teremtésből, s az Úr neki ajándékozza a
paradicsomban a tudás és a halhatatlanság fáját. A gonosz munkába kezd,
hogy "a létezésnek édes örömét" élvező embert elveszejtse. Vállalkozása
sikerrel jár: Ádám és Éva esznek a tudás fájának gyümölcséből. A
halhatatlanság fájáig azonban már nem jutnak el: az Úr kiűzi őket a
paradicsomból. Önerejükre hagyatva tudni szeretnék, érdemes-e vállalni a
küzdelmet. Lucifer álmot bocsát rájuk, hogy az emberfaj sorsát "a jövőnek
végeig" megismerhessék.
Az eszmék útja a történelemben
Ádám 11 színben álmodja végig az emberiség történelmét. A 4-6. szín az
ókort, a 7-10. szín a középkort, a 11-14. szín pedig Madách korát, valamint
az elképzelt jövőt mutatja be.
Az ókorban a szabadság-, a középkorban pedig az
egyenlőségeszme fejlődését és hanyatlását rajzolja meg Madách. Ez az
elképzelése összhangban áll az egykorú történelemfelfogással. Eötvös
fejtette ki, hogy a szabadság eszméje ókori eredetű, a testvériség elve
viszont a kereszténységből származik.
Az ókor az egyiptomi színnel indul. Ádám korlátlan hatalommal
rendelkező fáraó, aki rabszolgák sokaságával gúlát építtet, hogy dicsőségét
megörökítse. Közben azonban "mondhatatlan űrt" érez magában. Elhatározza
hát, hogy szabadságot ad a népnek. Elképzelése Athénben valósul meg.
Győzelmes hadvezérként siet haza, ám a "közlelkű, rideg nép" nem bizonyul
méltónak a szabadságra, s elveszejti a hőst, aki érte harcolt. Ádámot most
Rómában látjuk viszont. Elpuhult kéjencként, eszményeit vesztve
hever társaival a dús lakomán, s csak a döghalál rémülete rázza fel. A
birodalom bukását égő városok fénye vetíti előre. A jövő azok kezében van,
akiknek a "bősz tigris keblöket kitépi". A vadállatok közé vetett
keresztények Péter apostol szavai szerint "új eszmét hoznak, a
testvériséget".
A középkor első állomása, Bizánc következik. Lucifer cinikus jóslata
a keresztény himnusz hallatán már az előző színben árnyat vetett a jövőre:
Hasonló tréfát már gyakorta láttam.
A glória, ha lassan elveszett,
Még megmarad a vérengző kereszt.
Valóban eltorzult a testvériség nemes eszméje is, "melyért a cirkusz
vértanúi haltak". A hittételek dogmákká merevültek, szőrszálhasogató viták
szítják fel az indulatokat, s egyetlen "i"-betűért ezreket küldenek a
máglyára. Az új erkölcsöt az embertelen aszkézis túlzása váltotta fel, Ádám
elől elzárja szerelmét a kolostor fala. A két nagy eszme elsilányulása
megtöri Ádám eddigi lendületét. Kiváncsisága ébren marad, s továbbra is
kéri Lucifert, hogy "új létre" vezesse. Ezentúl azonban nem akar hősként
fellépni. Cselekvés helyett a szemlélő szerepére tér át:
Ne lelkesítsen többé semmi is,
Mozogjon a világ, amint akar,
Kerekeit többé nem igazitom,
Egykedvűen nézvén botlásait.
A bizánci szin Tankréd lovagja Prágában Kepler, a csillagász alakját
ölti fel. Rudolf császár későközépkori nemesi udvarának azonban nincs
szüksége valódi tudományra. Ideje ezért jórészt időjóslások, horoszkópok
felállításával telik el. Felesége hiú, üres teremtés, aki szüntelenül
pénzért gyötri, hogy az udvarhölgyek között ragyoghasson. Férje
zsenialitását fel sem éri ésszel. Alacsony származását veti szemére, s
léhűtő udvaroncokkal csalja meg. A szellem "kétséges rang" ebben a
világban, s Ádám-Kepler joggal kérdezi:
Oh, jő-e kor, mely e rideg közönyt
Leolvasztandja, s mely új tetterővel
Szemébe néz az elavult lomoknak,
Bíróul lép fel, büntet és emel,
Nem retten vissza a nagy eszközöktől...
Kepler álmot lát. Párizs, a francia forradalom, a jakobinus diktatúra
tárulnak elénk. Ez a szín álom az álomban, s ennek a szerkesztési
sajátosságnak fontos szerepe van. A szabadság, majd a testvériség
eszméjének tökéletlen megvalósulása Ádám kedvét már korábban letörte.
Elhatározta, hogy maga többé nem alakítja az
eseményeket. Most azonban a szabadság, egyenlőség, testvériség eszméi
mégegyszer s együttesen porondra lépnek. Ádám - Danton alakjában - újra
cselekvő hős, s mint Athénban, itt is buknia kell. A kettős álomkeret és a
hős újabb kudarca azonban nemcsak a szerkezet
egységét szolgálja. Madách szemléletének gyötrő ellentmondásai
szólalnak itt meg. Az elveszett szabadságharc diadalát nem rajzolhatja
meg, de a látomással hitet tesz a forradalmi eszmék jogossága
mellett. Az erőszak, a vér riasztja ugyan, mégis ez az egyetlen szín,
melyből Ádám lelkesülten ébred. Magához térve ismét Prágában
így kiált fel:
Mi nagyszerű kép tárult fel szememnek!
Vak, aki isten szikráját nem érti,
Ha vérrel és sárral volt is befenve.
Mi óriás volt bűne és erénye
És mind a kettő mily bámulatos,
Mert az erő nyomá rá bélyegét.
Az álomkép eltűnt, vége van. Ádám azonban még nem adja fel hitét. Továbbra
is bízik abban, hogy eszméi "lassan bár, betöltik a világot". Olyan
jövendőt szomjaz "mely fejlődni fog... s szabad szót ád a rejlő
gondolatnak". A Londoni színben azonban azt kell tapasztalnia, hogy
az új társadalom is csak magasból szép, "mint a templomének". Eltűntek
ugyan a "rémes kísértetek", s "szabad versenytér nyílt meg". Nincsenek
rabszolgák sem. De eltűnt a költészet, a szépség is "e prózai világból": a
szerelmet is pénzért vásárolják. A kapitalizmus vastörvénye érvényesül
mindenütt: az erősebb maga alá tiporja a gyengét, s a munkás
kiszolgáltatottsága kegyetlenebb, mint a rabszolgaság. A londoni szín a
haláltánc jelenetével zárul. A vásár csoportozattá alakul. A
szereplők egy frissen ásott sírt táncolnak körül, majd életük csődjét
említve - egymás után beleugranak. Csak Éva alakja magasodik ki közülük,
akinek "szerelem, költészet s ifjúság nemtője tár utat". Ő az, akinek
mosolya még örömet tartogat a földön. Ádám ezúttal is keserűen vonja le a
tanulságot, s új ábrándot dédelget:
Ismét csalódtam, azt hivém, elég
Ledönteni a múltnak rémeit
S szabad versenyt szerezni az erőknek. -
...............................................................
Mi verseny ez, hol egyik kardosan
Áll a mezetlen ellennek szemében,
Mi függetlenség, száz hol éhezik,
Ha az egyes jármába nem hajol.
Kutyáknak harca ez egy konc felett,
Én társaságot kívánok helyette,
Mely véd, nem büntet, buzdít, nem riaszt,
Közös erővel összeműködik,
Minőt a tudomány eszmél magának,
És melynek rendén értelem viraszt.
A természet végzete
A londoni szín a jelent, Madách korának szabadversenyes kapitalizmusát
mutatta be. A szabadságeszmék történelmi sorsa beteljesült: sorra elbuktak
az emberi gyöngeségen. A londoni szín legfőbb jellemzője ezért az
eszménytelenség, a dezillúzió. A múlt és a jelen történelmi színei után
Madách hőse most a jövő felé fordul. Utolsó lehetőségként a tudománytól
várja az értelmes emberi rend megvalósítását. A Falaszter-színben
csakugyan a célszerűség uralkodik.
Köz cél felé társ már most minden ember,
S a csendesen folyó szép rend fölött
Tisztelve áll őrül a tudomány.
Ám ez a látvány ismét csak madártávlatból ilyen megkapó. Közelről a rideg
hasznossági elv kiábránditó példái tűnnek fel. A falanszter világa nem tűri
el az egyéniség érvényesülését: Luther kazánt fűt, Pláton csordát őriz,
Michelangelo széklábakat farag. A szerelem csak "a múlt kisértete". Eddig
az embert saját gyarlóságai akadályozták a harmónia megteremtésében. Az új
rendet azonban már a természet végzete teszi embertelenné. A korabeli
tudomány naiv elképzelései szólalnak itt meg a tudós ajkán:
Négy ezredév után a nap kihűl,
Növényeket nem szűl többé a föld;
Ez a négy ezredév hát a mienk,
Hogy a napot pótolni megtanuljuk
Ádám a természeti végzet elől "magasb körökbe" keresi az utat. Az
űrbe repül, de a föld szelleme még idejekorán visszatéríti a
megsemmisülés kapujából. Szerkezetileg ez a szín a párizsi álomkép
megfelelője. Az is, ez is a menekülés kísérlete. Ott a történelmi
valóságból, itt a természetadta lehetőségek közül akarja kitépni magát.
Párizs után még lelkesítették a nagyszerű eszmék, most azonban már nem lát
távolabbi célt:
A cél voltakép mi is?
A cél, megszűnte a dicső csatának,
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga.
Az utolsó szín keserű bizonyság, hogy "a tudomány nem győzött
végzetén". A nap alig fénylő, vörös golyó, s az ember, ahelyett, hogy
"erejének öntudatára fejlődött volna", szánalmasan tengeti életét a mostoha
jégvilágban. A természet órája lejárt, véget ér Ádám álma is.
A Befejezés
Eszméinek bukása és a természettörvények kérlelhetetlensége elkeseredéssel
töltik el Ádámot. Ébredése után elhatározza, hogy útját állja az
emberiségre váró történelmi és természeti végzetnek. Akarata szabad, hiszen
ezért mondott le a paradicsom örömeiről. Öngyilkosságra készül, de
megjelenik Éva, s bejelenti:
Anyának érzem, oh Ádám, magam.
Ádám hiába lázong tehát a jövendő ellen, fajtája nem szakad meg, vállalnia
kell a harcot. Befejezésül az Úr biztató szavai csendülnek fel:
Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!
A cselekmény és megoldás ellentmondása
A történelmi színek keserű kiábrándulással fejeződnek be: az emberiség nem
tudta elkerülni végzetét. "Csak az a vég! - csak azt tudnám feledni!" -
kiált fel Ádám utoljára is. A Tragédia mégis biztatással zárul. A megoldás
tehát ellentétben áll a cselekmény sugallta tanulságokkal. Az ellentmondás
magyarázatát a három főhős szerepében leljük meg.
Ádám
Ádám mindig szebbre és jobbra törő ember jelképe. Nagy eszmék hevítik, s
kudarcaiból újra és újra magához tér, hogy folytassa a küzdelmet. Alakját
két szálból szövi össze Madách. Először is a romantika kedvelt hőstípusát
rajzolja benne: a magányos nagy embert, aki szembekerül az őt soha nem értő
tömeggel, s akinek eszméi sehogysem vagy torzan valósulnak meg. A vezető
egyéniség és a tömeg ellentétét csak a következő drámájában, a Mózesben
tudja feloldani Madách. Ekkorra ismeri fel, hogy a népnek nem örök
tulajdonsága az eszmék iránti érzéketlenség. Csak a szolgaság aljasította
le és fordította szembe a haladás képviselőivel. Madách hisz abban, hogy a
népet fel lehet emelni a szolgaságból és a tudatlanságból.
A másik szál a szabadságharc reális történelmi tanulságaiból ered.
Ádámot hite, bizakodása időnként eltávolítja a valóságtól, ez okozza
törekvései bukását.
Lucifer
Ádám eszméi elvontak, de ilyen elvont Lucifer merev tagadása is. Ő a "holt
anyag" képviselője. Gúnnyal tekint mindenre, amiért Ádám lelkesedik.
Nincsenek eszményei. Nem ismeri el a "nagyság s erény" létezését. Azt
hirdeti, hogy mindez csak "babona, előítélet és tudatlanság" szülötte, s az
értelem fényénél semmivé zsugorodik. Drámai szerepének megfelelően végig
visszájáról tekinti az emberiség történetét. "Minden tárgyi hűség mellett,
mellyel egyes korokat felmutat a szerző, látszik, hogy Lucifer, célja
szerint a sötétebb oldalt vette. Ez nem a szerző pesszimizmusa, ez magából
a szerkezetből foly így." - írja Arany János. Lucifer alakja mégsem
egyértelműen negatív. A történeti színekben intrikusként gáncsolja Ádám
nagyratörő terveit, de az Úrral folytatott vitájában komor fenségű lázadó.
A világteremtés művében "az összhangzó értelmet" hiányolja. A vak hittel
szemben a tudás, a hősi küzdelem elvét hirdeti. Végeredményben Lucifer is
Madách gondolatait tolmácsolja. Ádám konok küzdelme az iró hinniakarását
fejezi ki, Lucifer szavai viszont kétségeiről tahúskodnak. Az ő alakja is
két elemből ötvöződik egybe: a korabeli természettudomány borúlátó érveit
és az európai szabadságküzdelmek bukásának keserű tapasztalatait
szólaltatja meg.
Éva
Ádám végletes idealizmusával és Lucifer egyoldalú eszménytelenségével
szemben Éva maga a sokszínű természet. Alakja összetettségét jelképezi a
párizsi szín, ahol egyszerre két ellentétes szerepben is megjelenik. Ádám
általában változatlan: mindig az eszmék bűvöletében él. Éva azonban színről
színre átalakul. Hol romlást (Prága, London), hol menekvést, felemelkedést
(Egyiptom, Athén, Róma, Falanszter) jelent Ádám számára. Egyetlen mosolya
is napsugár, megnyugvás, egész lénye pedig a végzettel szembeszegülő boldog
bizonytalanságot sugallja. A londoni szín haláltáncában egyedül az ő alakja
magasodik "glóriával" a sírgödör fölé. Az utolsó színben maga az Úr is rá
hivatkozik:
S ha jól ügyelsz, egy szózat zeng feléd
Szünetlenül, mely visszaint s emel,
Csak azt kövesd: S ha tettdús életed
Zajában elnémul az égi szó,
E gyönge nő tisztább lelkülete,
Az érdekek mocskától távolabb,
Meghallja azt, és szíverén keresztül
Költészetté fog és dallá szűrödni.
A Világos utáni korszak sommája
Madáchot a szabadságharc bukása és a természettudomány vigasztalan
következtetései pesszimizmussal töltik el. A Tragédia egyetlen hősi vívódás
a jobb jövőbe vetett hit visszaszerzéséért. Éva alakjának kulcsszerepe
mutatja, hogy a költő a kínzó ellentmondásokat csak az érzelmek síkján
képes feloldani. Madách mégis a küzdelmek mellett foglal állást: a
helytállás, a kitartó cselekvés erkölcsi igazságát hirdeti. Hisz abban,
hogy "a bukások ellenére, maga az eszme fejlik, s győz, nemesdik".
Gondolati nagyságát mutatja, hogy nála nem válik ketté a nemzet és a
haladás, a haza és az emberiség ügye: a Tragédia összefoglalja a magyar és
az európai romantika művészi hagyományait. A népiesség eszményéhez is
közelít: a bibliát, a mondákat, a nép tudatában élő legendákat a
műköltészet szintjére emeli. Madách műve ilymódon a Világos utáni korszak
eszmei és művészi törekvéseit összegzi.
A Tragédia "utóélete"
Az ember tragédiája - Katona József Bánk bánja mellett - nemzeti irodalmunk
legnagyobb drámai alkotása. Gondolati és művészi értékeit gyorsan
felismerte a színházlátogató közönség. 1894-ben, még Paulay Ede első
rendezésében, elérte a századik előadást. A későbbiekben többízben
felújitották, mindannyiszor nagy sikerrel. 1934-ben már az ötszázadik
bemutatót ünnepelték a Nemzeti Színházban. A második világháború után
1954-ben újították fel először Az ember tragédiáját. Azóta rendszeresen
szerepel Nemzeti Színházunk műsorában és vidéki színházaink programjában.
Népszerűségét fokozzák a Szegedi Szabadtéri Játékok előadásai is.
Az ember tragédiája külföldön is az egyik legismertebb magyar klasszikus
alkotás. Eddig mintegy 14 nyelven jelent meg, s az 1892-es hamburgi, bécsi
és prágai bemutató óta Európa számos színpadán aratott megérdemelt sikert.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|