MADÁCH Imre
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA
A Tragédia cselekménysorozata az Édenből indul: a bűnbe esett két
emberi ős, Ádám és Éva kiűzetésével a Paradicsomból (1-3 szín). A lét
tudatára ébredt ember ismerni akarja ivadékának, az emberiségnek
jövőjét, Lucifer álmot bocsát rá és végigvezeti őt az emberiség
történelmén. A 4-14. színek az álomlátás színei, az emberiség
történelmének felvonultatása a világtörténelem rendjében a kezdetektől
(ókori rabszolgatartól) a Madách szerint elképzelt jövőig. A
történelmi színek a hegeli tézis-antitézis-szintézis jegyében pompásan
festett miniatűrök, jellemző képét adják az egyes koroknak. Ádám sorsa
a történelmi korokban mindvégig bukás; mindegyik jelenet egy-egy kis
tragédia, amelyben a hős azon bukik el, ami a legjobb benne, eszményi
önmegvalósítása jut zátonyra, eszményeivel bukik. A kor nemes eszmei
tartalmát képviselő, a tulajdonképpeni történelmi ember törekvései
elakadnak, megtörnek a percemberkék többségéből álló történelmietlen
közegben. Ez adja a tragédia főkonfliktusát, azt sugallva, hogy nem
lehet úszni a kornak ellenében, a tömeg vezére csupán az lehet, aki
hozzá hasonul.
Ádám bukása ellenére a töretlen akarat képviselője; az ő jellemét
egészíti ki Lucifer, mint a szabadság, önállóság és az ennek
kielégítését biztosító tudás igényének hordozója, Éva alakja pedig
mint a költőiség, líraiság forrása, az érzelem megtestesítője. A
főszereplők képviselte hármas jellemrendszeren keresztül bontakozik ki
a mű leghatározottabb jelentéstartalma: az ember tragédiája az, hogy
az akarat, az ész, érzelem diszharmóniája megbontja a tökéletes
létezésformát. Az Úr szava a végjelenetben (15. szín) a három
egységben jelölt megoldást, s választ ad arra is, mi az értelme az
emberi életnek: hogy halandósága tudatában is legyen képes küzdeni
végzete ellen, s vállalja a személyiségben rejlő érték érvényesítését.
Az ember tragédiája nem a történelmi színekben kezdődik, hanem amikor
a tudás és az élet fölötti uralom megszerzésének útjára lép.
* * *
Részletes
elemzés
középiskolások részére.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|