
SÁNDOR Iván
A SZEFFORISZI ÖSVÉNY
A regény a zsidóság 2-3. századi életét, a megcsonkított,
katonailag ellenőrzött római provinciát idézi meg. Történelmi és
bölcseleti jellegű írói mondanivalóját - az elnyomott, éhező, szomjazó
társadalom realisztikus hátteréből kiemelve - három fő alak sorsának,
lelki, szellemi vajúdásának összefüggésében jeleníti meg. Ruben
Hanaszi, apjától, Jehudától súlyos szellemi kötelezettséget örökölt:
az atyja által összegyűjtött ezernyi tekercsben rögzített
tradícióknak,a törvények változatos értelmezésének, szintetizálásának,
a "szavak mögötti világ felfedezésének" parancsát a különböző
megközelítések egymás mellé rendelését Ruben gyermek- és ifjúkora
városába, Szefforiszba visszatérve készül elvégezni, de elszántsága
két barátjához, Simonhoz és Lévihez fűződő viszonyával, illetőleg a
kaotikus római Impériummal való kapcsolatával ütközik össze. Simon
gyerekfővel élte túl a zsidó lázadás utáni népirtást, majd rabbinikus
stúdiumokat végzett, végül a vallási és életbölcsesség, az egyszerű
létezés evidenciáit vállalva "alámerült" és egyszerű kereskedő, a
köznapok "szentje" lett. Hanaszi és Simon egyaránt vállalja a
szefforiszi néma szenvedőkkel, a koldusokkal is a misztikus
szeretet-közösségét, Lévi azonban a dogma, a következetes
törvénymagyarázat, az egyértelműség embere. A Szanhedrint, a bölcsek
nagytanácsát már évek óta nem lehet összehívni, ezért Rubent Rómába
szólítja a római császár, de ott csak a politikai züllésről, a
brutális hatalomváltásokról szerez tapasztalatokat. A "választott nép"
a végső szétszórattatás előtt áll, s a rejtezkedő
igazság meglelésének esélye is nyitva marad.
A parabola-regény (sok rokonsággal Mészöly
Saulusával) nyugtalanító,
"epikai kérdőmódban" mutat rá - sok aktuális "áthallással" - szellemi
emberek útkereséseire. Meglehet, a történelmi regények kedvelői túl
szaggatottnak és elvontnak tartják majd, de - a szellemi kérdések
iránt érdeklődő olvasókat lebilincselheti.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|