
Fridrich Wilhelm SCHELLING
A TRANSZCENDENTÁLIS IDEALIZMUS
A klasszikus német filozófia négyes csillagképéből hazánkban főleg
Kant
és
Hegel
ismert (az ő műveik vannak leginkább lefordítva
magyarra), de még
Fichte
is sokkal népszerűbb, mint a most második
művével "jelentkező" Schelling. Pedig - az újabb filozófiatörténeti
kutatások ezt valószínűsítik - a klasszikus német filozófia
megismerését érdemes éppen vele kezdeni, kivált A transzcendentális
idealizmus rendszere című művével, mely ugyan a nagyon fiatal
Schelling műve (huszonöt éves korában írta), de valamiképpen
középhelyet foglal el az egész klasszikus német filozófia
fejlődéstörténetében. A mű Schelling első önálló filozófiai
korszakának főműve és egyúttal lezárója is. A Fichte szellemében
munkálkodó filozófus először természetfilozófiai munkákban vázolta fel
saját önálló felismeréseit. A transzcendentális idealizmus
rendszerében e természetfilozófiai meglátások mellé (velük teljesen
összhangban, azokat kiegészítve) feltárja, "a szubjektívből kiindulva"
az abszolutat. (Természetfilozófia az objektívből indul ki, azt
vizsgálja, hogyan tesz szert az objektív vele megegyező szubjektívre,
a transzcendentális filozófia az ellenkező utat járja.) A mű
felépítése tantételszerűen világos: három fő részében az elméleti, a
gyakorlati és a teológikus filozófia fő kérdéseit veszi sorra. Az első
rész ismeretelméleti problémákban kulminál, a második etikai és
történetfilozófiai jellegű, a harmadik, a filozófia általános
metaelméletét, organonját adja, Schelling felfogásához híven ez
egyúttal művészetfilozófiát is jelent. Mint látható, ez a felosztás
igen erős analógiákat mutat Kant kritikáinak hármasságával.
(A tiszta ész kritikája
ismeretelmélet, a
A gyakorlati ész kritikája
etika,
Az ítélőerő kritikája
esztétika, ill. teológia), ám legalább ennyi szál
fűzi a művet a nála hat évvel később keletkezett Hegel-munkákhoz,
A szellem fenomenológiájá-hoz.
Schelling is a szellem "odüsszeiáját"
írja le, történeti dialektikát ad, csakhogy sokkal erősebb érzékkel az
egyedi, a személyes lét problémái iránt.
A mű stílusa, gondolatmenete kristályosan tiszta, a nagy német
filozófusok közül Schellingnek volt leginkább érzéke a művészi,
szellemes megfogalmazáshoz, ám a könyv ennek ellenére is felette nehéz
olvasmány.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|