
SZÁNTÓ Piroska
AKT
Szántó Piroska
Akt
című kötete a Bálán szamara önéletrajzi, emlékező
prózáját folytatja. Vas István, az elhunyt költő-férj áll az írások
középpontjában - a vele töltött évtizedek, az irodalmi élet
eseményeinek, alakjainak rajza a legélénkebb a könyvben. Remek,
önironikus humor, fanyar bölcsesség jellemzi látásmódját, ez járja át
észrevételeit. A kötet szerkezete laza időrendet követ, a fiatalkori
évek eseménymozaikjait rakva fel először. A fiatal festőnő a baloldali
mozgalmakban is részt vett, illegális politikai munkájáért elítélték
egy diákperben, állt a katonai bíróság előtt, megismerte a
vallatásokat, a fizikai munka világát, a bujkálást, az albérleti
nincstelenséget. Ezekről az eseményekről szólnak a Voltam én is
valaha című fejezet írásai. A háború befejezése után a reménykedés
évei jöttek, de idővel a művészélet peremére szorították, csak
grafikusként dolgozhatott. Ez az idő hozza azonban össze véglegesen
Vas Istvánnal, s az ő révén alakul az ő baráti köre is. Az Abban az
időben cím után közös életük színhelyén, a Károlyi palotával szemközti
bérház zegzugos lakásában történt találkozások, helyzetek, a válságos
idők emlékképei sorakoznak.
Illés Endre,
Juhász Ferenc,
Nagy László, a
náluk albérleteskedő Kormos István, a heti rendszerességgel felbukkanó
Ottlik Géza,
a legközvetlenebb barát a főszereplői ezeknek az
írásoknak, amelyeknek eseményei az ötvenes években történnek. Életük
fordulatát hozza Vas Istvánnak az a döntése, hogy visszaadja
írószövetségi párttagkönyvét - ez szinte egzisztenciájukat érintő
elhatározás volt, sokféle hátránnyal, félelemmel. 1956-ról, a
forradalom viharos napjairól számol be a
Forradalmi szvit.
A bezártság
utáni első angliai utazásról és az angol emberekhez fűződő
kapcsolatokról szól a Határsáv című rész. Külön Portrévázlatokkal
zárul a könyv. Modok Mária,
Szabó Magda,
Nagy László arcképe után két,
remekbe szabott, személyes hevülettel készített írói rajzolatot
kapunk. Az egyik
Ottlik Gézát
vehemens, viharzó temperamentumú
emberként mutatja be, akinek gesztusai szinte bele sem férnek a képbe.
A másik - a zárófejezet - a címadó írás: ebben Vas Istvánt a szerető
asszony szemével, a férfi fiziognómiáját a festő tekintetével mintázza
meg, a szerelem hajnalától a halálos ágyon kiterített ember
látványáig. Eleven lüktetésű, szellemes és lendületes írások füzére
tehát a kötet, amelynek személyes dokumentumértéke mellett kor- és
irodalomtörténeti jelentősége is van. Az előzményhez hasonlóan
különösen az értelmiségi olvasók körében számíthat sikerre.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|