
SZILÁGYI Ákos
A TÉNYEK ÉS A LÉNYEK
Filozófiai esszéit, a "történelem vége" utáni idők
történetfilozófiai problémáit, a médiák, elsősorban a
hírtelevíziók, a modern videótechnikák társadalmi-politikai
jelentőségét, valamint a posztmodern korszak esztétikai
alapkérdéseit tárgyaló esszéit gyűjtötte kötetébe Szilágyi
Ákos. A kötet talán legtöbb újdonságot hozó tanulmánysorozata
(Simulacrum Simulacrorum) az oroszországi puccsok, politikai
változások média-szempontú bemutatását végzi el. A szerző - aki
hihetetlenül tájkozottnak bizonyul az oroszországi események
apróbb részleteiben, a másodlagos személyiségek egymásközti
viszonylataiban is -"azt mutatja be, hogy a televízió, a
videófelvételek miként szóltak bele az események alakulásába;
mennyire megváltozott a nagy és a kis (személyes) politika
attól, hogy úgyszólván mindenkinek és mindennek a képernyőn
kell megjelennie, arról ítéltetik meg, hogy milyen image-t tud
magáról, törekvéseiről, politikájáról a tévénézők szemében
kialakítani. Szilágyi esszéjének az ad különös - sokszor
hátborzongató - újdonságot, hogy mindezt Oroszország
vonatkozásában mutatja be és bizonyítja. A másik kiemelkedően
fontos esszésorozat (Anti-esztétikai levelek) látszólag
Almási Miklós
Anti-esztétikájának hosszúra nyúlt recenziója, valójában
azonban napjaink egyik legfontosabb esztétikai,
művészetfilozófiai traktátusa, amely úgy elemzi a posztmodern
antiesztétikákat, hogy azok minden eddiginél mélyebb
megértésére támaszkodik, ugyanakkor a szerző valójában a
modernitás védelmében, utóvédharcosaként szól. A kiemelkedő
értékű tanulmánykötet hosszú ideig lesz a filozófiai
diskurzusok, viták tárgya, gyakran hivatkozott munkája.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|