
ANDRASSEW Iván
BESZÉLÉSEK
Az író a
Peremkirályság
elbeszélései óta most újra novellákkal jelentkezik.
Az új írások gyakori szereplői az író családjának tagjai: szülei és
gyermekei, illetve a hozzájuk kapcsolható világ. E világ realitása azonban
csak apropó az elrugaszkodáshoz, a csodák megéléséhez, amely fantasztikus
lényekkel benépesített történeteket terem - ám mindig a realista
ábrázolásmód eszközeit használva. Ezekben a novellákban itt vannak az író
gyerekei, akik gyönyörűek, hiszen az egyik fiú "ragyogó tekintetet visel",
de furcsák is, így például a másik minden reggel korán kel, hogy megetesse
a pegazusát, aki nemes lény ugyan, mégis törékeny, és olyan kicsiny, hogy
nem lehet őt megülni, nem lehet vele a felhők fölé emelkedni, ami aztán
mindkettejük szomorú kínlódásához vezet.
De itt van egy másik novella fiúgyermeke, a börtönparancsnok. A történet
hőse a börtönkapu elé áll, ünnepélyes arcot vág, majd a várakozó tömeghez
intézett szónoklatba kezd, méghozzá a szabadon választott szabadságról.
Beszédében példaként említi apját, aki maga is a tömegben van, és bár
tehetsége volna szárnyakat növeszteni és elrepülni, mégsem teszi, mert nem
akar adományozott tehetségével visszaélni. Az apa csak ennyit motyog
magában: "Hülye vagy, fiam", de nem szól közbe, hiszen ő is várja már a
börtönkapu szárnyainak megnyitását. És aztán hirtelen csend lett, a kapuk
kinyíltak, a tömeg pedig - tülekedés nélkül - elindult. És itt jön a
csattanó: a legnagyobb meglepetésre mindenkinek jutott cella.
A szabadság, mely tulajdonképpen azonos az önként vállalt rabsággal,
nemcsak az úgynevezett közösségi létben okoz gondot, hanem a szerelemben
is, ahol a korosodó férfi számára mindig tanulható marad a gondolat,
miszerint "nem attól miénk egy fa, ha a kertünkben van". A másik ember
birtoklásánál pedig még fontosabb - a novellákban állandóan visszatérő téma
- a saját magunkhoz való viszony. Önazonosságunk, amelynek alapja lehet
múltunk, illetve az arra való emlékező képességünk.
A film című novella hőse például azért követ el öngyilkosságot, mert
egy korábbi baleset során elveszítette emlékezőtehetségét, de az így
keletkezett űrt nem bírta elviselni. Kíváncsisága olyan erős volt, hogy -
miután olvasta az újságban, hogy aki magasról a mélybe veti magát, a
zuhanás másodperceiben végigéli az addig eltelt egész életét - nem
teketóriázott, leugrott a tetőteraszról. Hogy a film mégsem pergett le
szeme előtt, onnan tudjuk, hogy túlélte a zuhanást...
Intellektuálisan reflexív, kitűnő írások gyűjteménye a kötet.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|