
Alexander Gottlieb BAUMGARTEN
ESZTÉTIKA
Az esztétika történetét összefoglaló különböző kézikönyvekből, egyetemi
jegyzetekből a magyar olvasó már eddig is tudhatta, hogy Alexander
Gottlieb Baumgarten e diszciplína névadója, ám magán a históriai tényen
kívül nem sokat ismerhetett meg a 18. század derekán alkotó német filozófus
munkásságából. Ezt a fehér foltot kívánja eltüntetni az Atlantisz Kiadó
karcsú kötete, amely a "keresztapai minőségében" oly gyakran emlegetett mű
- miként az előszót (Felhívás sétára) jegyző Bacsó Béla írja - sűrítményét
tartalmazza a gondolatmenetek épségére ügyelő válogatásban és a modern
német kiadás jegyzetapparátusát fölhasználó, alapos kommentárok
kíséretében.
Sajátos, köztes helyzet jellemzi Baumgarten gondolkodói pozícióját:
bizonyos megfogalmazásai sokat előlegeznek abból a felfogásból, amely a
klasszikus német filozófiát, például
Kant,
Schelling,
Hegel nézeteit
jellemzi, és amelynek lényege az esztétikum szférájának minél precízebb
elhatárolása a szellem működésének más területeitől, másrészt előadásmódjának
iskolamesteri pedantériája, az eleinte zavaró utalórendszer a
kifejtés megelőző és következő, valamint a metafizikával és etikával
foglalkozó munkáinak vonatkozó paragrafusaira azt érzékeltetik, hogy ő még
az újkor hajnalán diadalmas rációkultusz jegyében kívánta az ésszel analóg
gondolkodás, az érzéki megismerés tudományának alapjait lerakni.
Fejtegetéseiben nem egyszer nevezi a logikát az esztétika növésének - a
kifejezéssel az összetartozás hangsúlyozásán túl az egy családon belüli
hierarchiát is jelezve -, de illetékességi körüket elválasztja, s az érzéki
megismerés alfajait tüzetes elemzésnek veti alá, amelynek során
megkülönböztet esztético-dogmatikus (ez áll a legközelebb a mai fogalmaink
szerinti bölcselethez), esztético-historikus, valamint költői
gondolkodásmÓdot. Ebben a tipizálásban még nem különül el élesen az alkotói
és befogadói attitűd - annyira sem, mint a példaképül tekintett
arisztotelészi poétikában -, Baumgarten szerint ugyanis mindkettőhöz az
szükséges, hogy a szerencsés természeti adottságok, a képességek (mint az
éles érzés, a képzetalkotó és emlékezőtehetség, az ízlés kifinomultsága)
folyamatos gyakorlás révén készségekké váljanak. Ezért a főleg ókori római
szerzőktől vett citátumok, amelyek egy-egy fontosabb gondolatmenetnek
mintegy a párlatát nyújtják (a latin auktorok gyakori idézésében minden
bizonnyal szerepet játszott az a körülmény, hogy a mű eredetileg latin
nyelven íródott, ám megnyilvánul benne valamelyes elfogultság is, a szerző
expressis verbis többre becsüli Vergiliust, mint Homéroszt) egyszerre adnak
tanácsot a szép létrehozójának és szolgálnak aranyszabályok gyűjteményéül
az esztétikum tanulmányozójának.
- V. Horváth Károly utószava, amelyhez részletes, jól áttekinthető
bibliográfia csatlakozik, a baumgarteni mű recepciójának rövid
áttekintésével érzékelteti a filozófiatörténeti értelemben köztes pozíciót.
Mintaszerűen gondozott forráskiadvány - amelyet a kiadó szándékai szerint
több hasonló követ majd az esztétika tudományának klasszikus, magyarul
azonban mindeddig hozzáférhetetlen alapszövegei köréből.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|