
Simone de BEAUVOIR
EGY JÓ HÁZBÓL VALÓ ÚRILÁNY EMLÉKEI
Az egzisztencialista filozófia a második világháború után a legjelentősebb
szellemi áramlat volt Franciaországban. Így a francia kultúra egyik
központi kérdése volt, hogy milyen társadalmi háttere és világnézeti
összetevője volt az egzisztencializmusnak, s az ötvenes években
megkülönböztetett helyzetét milyen eszmetörténeti szituációnak köszönhette.
Az önéletrajzi regényben Beauvoir ezekre a kérdésekre keresi a választ. Az
írónő arra törekszik, hogy személyes eszmélkedésének folyamatával együtt
megrajzolja az egzisztencialista szemléletmód kialakulását is. Beauvoir
katolikus, nagypolgári családban született, s regényének már az első
oldalain felmutatja társadalmi oppoziciójának két meghatározó elemét. A
polgári mentalitás és a bigott katolicizmus a francia
társadalom összetartó erejét képezte; modellszerűen tiszta formában nem is
annyira a párizsi, mint inkább a vidéki nagyvárosoknak a közgondolkodást
leginkább befolyásoló családjait jellemezte. A Du Moulin, Mabille család,
Pradelle, Grillére, Meyrignac és Gaston bácsi figurája a pénz- és hatalom
vágy, valamint az osztálytudatos katolicizmus alaptípusait jelentik a
regényben és az életben. Az akadálytalan integrálódást ehhez a társadalmi
réteghez elkerülendő, Beauvoir egy abszurd és egy tényleges választási
lehetőséget lát. Gyermekkori barátnőjének, Zazának sorsában az
öngyilkosságot, vagy a tudatos szembeszegülést az uralkodó társadalmi
értékekkel. Az utóbbi választást - életveszélyes körülmények között, de
morálisan jó helyzetben - megkönnyítette a fasizmussal szemben fellépő
baloldali mozgalom, amely a negyvenes években
Sartre-t
és társait
kimozdította a fenomenológia elvont filozófiájából és a közvetlen politikai
praxis felé segítette. Ennek a szellemi folyamatnak a történetét,
kulcsfiguráinak szerepét jeleníti meg a regény.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|